Skip to main content
فهرست مقالات

تصوف و تشیع/ گفت و گو

مصاحبه شونده:

(22 صفحه - از 9 تا 30)

خلاصه ماشینی:

"کوشش من این است که در تحقیقات همواره اصول تحقیق و بررسی تاریخی را مدنظر داشته باشم؛ مثلا اگر در زمینه تاریخ تصوف و عرفان با روش‌های علمی و تحقیقی مطالعه می‌کنم، سعی می‌کنم اعتقاد خودم را دخالت ندهم، و اساسا تحقیق باید چنین باشد؛ چون اگر قرار باشد که ما در باورهایمان تجدیدنظر نکنیم، پس چرا تحقیق می‌کنیم؟ چرا بیشتر تحقیقات و آثار شما معطوف به قرون اولیه اسلام تا قرن پنجم هجری است؟ علاقه من به‌طور کلی به تاریخ عرفان و تفکر عرفانی، به‌خصوص عرفان در ایران است و کارهایی هم در این زمینه کرده‌ام. البته در همان زمان ابن‌سینا، نویسندگانی مثل سلمی و ابونصر سراج چتری به نام تصوف درست کردند و همه گرایش‌های عرفانی را زیر آن قرار دادند؛ ولی تصوف نقاط مختلف را از هم متمایز می‌دانستند و لذا می‌گفتند در اصفهان اولین صوفیان علی بن یوسف بنا و شاگردش علی بن سهل اصفهانی بودند؛ ولی حتما قبل از آنان هم زهاد و عبادی بوده‌اند که همان حالات را داشته‌اند؛ چون در قرن سوم این جریان‌ها قائم به مشایخ خاصی بوده‌اند و حتی تصوف آنها با هم فرق داشته است. آیا قبول دارید که راه تصوف ایرانی راه عشق است و راه عرفان ابن‌عربی راه معرفت؟ اساسا کدام راه را برتر می‌دانید؟ در قدیم هم این مطرح بوده که عشق بالاتر است یا معرفت؛ بعضی‌ها معرفت را بالاتر می‌دانستند و بعضی‌ها محبت را؛ ولی در مورد عشق در عرفان یا تصوف ایرانی (گرچه واژه تصوف تا حدودی جنبه منفی پیدا کرده است، ولی چون لفظ دیگری نداریم از همین واژه استفاده می‌کنیم) باید بگویم که عشق از یک مقطع زمانی دین ایران می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.