Skip to main content
فهرست مقالات

مجازات ها در حقوق کیفری یهود

نویسنده:

(40 صفحه - از 203 تا 242)

کلید واژه های ماشینی : مجازات، تلمود، یهودی، جرایم، کیفری، تورات، تازیانه، زن، اعدام، کتاب مقدس

خلاصه ماشینی:

"یا این‌که فرض کنیم یک نابینا چشم همنوع خود را کور کرد یا یک دست‌بریده دست رفیق خود را برید و یا یک لنگ شخص دیگری را لنگ کرد؛ در این صورت چگونه ممکن خواهد بود دستور تورات که فرموده است «چشم در برابر چشم» عینا اجرا شود؟ درحالی‌که تورات اعلام داشته است: «شما را یک حکم خواهد بود» (لاویان، 24: 22)؛ یعنی قانونی که برای همگی شما مساوی و یکسان باشد (باوا قما، 83 ب و 84 الف). با این همه، در صورتی نقض حکم با عمل آشکار مستوجب تازیانه است که مجازات دیگری معین نشده باشد، و اگر مجازات دیگری تعیین شده باشد فقط به همان مجازات حکم می‌شود، چراکه جمع دو مجازات برای یک‌جرم ممکن نیست؛ برای‌مثال، چون درمورد نهی‌ازسرقت (خروج، 20: 15؛تثنیه، 5: 19)،جریمه‌مالی به‌عنوان مجازات ذکر شده است (خروج، 22: 1)، فقط همین جریمه اعمال می‌شود و سارق تازیانه نمی‌خورد (مکوت، 1: 2؛ 4 ب؛ کتوبوت، 32 الف). جرایم مهم: بر اساس قانون «بازداشت در سلول» تلمود (سنهدرین، 5: 9)، در برخی موارد که قانون اصلی مجازات اعدام را منع کرده بود، حبس اعمال می‌شد؛ همچنین در مواردی که یک شاهد موثق شهادت متقاعدکننده‌ای می‌داد، و یا تردید بود در این که آیا قتل مستقیما از عمل متهم حادث شده است یا نه حبس تجویز می‌شد. (1) ب) جریمه مالی در بحث ما، تفاوت جریمه مالی (2) با خسارت، (3) که موضوع بحث پیشین بود، این است که در مورد خسارت‌ها، چنان که گفتیم، مقدار واقعی خسارت و آسیب واردشده برآورد و مطابق آن تاوان داده می‌شود، اما در جریمه مالی چنین چیزی لازم نیست؛ برای مثال، دانشمندان مجازات سرقت را، که قانون بیش از خسارت کامل را برای پرداخت معین کرده است (خروج، 21:1)، به عنوان جریمه مالی طبقه‌بندی کرده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.