Skip to main content
فهرست مقالات

مکتب یوگاچاره

نویسنده:

مترجم:

(28 صفحه - از 273 تا 300)

کلید واژه های ماشینی : یوگاچاره، بودایی، آیین بودا، دانستگی، شناخت، مکتب، مکتب یوگاچاره، مادی، کرمه‌ای، تخم‌های

خلاصه ماشینی: "به کسانی که خود و موضوعات آن را تنها از راه عقل قابل‌شناخت دانستند و چنین عقلی را علت و غایت وجود آنها شمردند ــ از این‌رو اساس هر چیزی را از نظر معرفت‌شناسی و وجودشناسی ذهن و صور ذهنی آن تلقی کردند ــ ایده‌آلیست مطلق نام نهادند، مانند اف. دلهره نداشتن خود و هر رنج شناختاری و کرمه‌ای که آن ایجاد می‌کند در یوگاچاره چندین نام دارد که از آن جمله‌اند: جنیاورنه (5) (مانع شناخت‌پذیری، یعنی تعلق خاطر به خود که ما را از دیدن اشیا آن‌گونه که هستند بازمی‌دارد) و ابو«ته‌پرکیلپه (6) (تصور وجود چیزی، مانند خود یا پایندگی، در مکانی که نیست). این تبیین درباره ادراک حسی پیوسته و جریان‌های فکری مناسب بود، ولی افتاد مشکل‌ها، آن هم وقتی‌که بوداییان با شناسایی شماری از حالات دریافتند که هیچ چته‌ای اصلا در آنها موجود یا فعال نیست، برای مثال، بعضی از شرایط مراقبه‌ای را صریحا تهی از چته تعریف می‌کنند. 9. سه ذات مستقل نظریه سه ذات مستقل (تری‌سوباوه)، که تبیین آن در بسیاری از متون بودایی از جمله رسالات اصلی وسوبندو آمده، بر آن است که سه «ذات» یا سه قلمروشناختاری فعال وجود دارد: قلمرو با ساختار مفهومی (پری‌کلپیته‌سوباوه) (6) مفاهیم غیرواقعی، به‌ویژه مفهوم «خودهای» پایا، را به متعلق تجربه، از جمله خودش، به‌نحو همه‌جاحاضری نسبت می‌دهد؛ قلمرو وابستگی علی (پرتنتره‌سوباوه)، (7) به هنگام آمیختگی با قلمرو ساخته‌شده، فرد را وا می‌دارد تا رخدادهای ناپایا در جریان علل و شرایط را به اشتباه موجوداتی ثابت و پایا بینگارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.