Skip to main content
فهرست مقالات

آشنایی با زیدیه

نویسنده:

(24 صفحه - از 79 تا 102)

کلید واژه های ماشینی : زیدیه ،امام ،امامت ،خلافت ،ادریس ،یمن ،امام زید ،مذهب ،التجدید ،الحیاة السیاسیة ،امام هادی ،قیام ،تاریخ ،الزیدیة ،امامیه ،ادریس بن ادریس دولت ادریسیان ،دولت ،ادریس بن ادریس بن ادریس ،دعوت ،بن ادریس بن ادریس دولت ،محمد بن ادریس بن ادریس ،امام زید بن‌علی بن الحسین ،ادریس بن عبدالله ،حکومت ،زید بن‌علی ،خلافت شیخین ،حسن ،ادریس بن ادریس ،امام یحیی ،البحر الزخار

خلاصه ماشینی:

"نکته دیگری که مورد توجه برخی از محققان واقع شده، دامنه دعوت امام زید است و این‌که اصولا آیا امام زید، آن‌گونه که در منابع رسمی زیدیه آمده است، مردم را به اطاعت از خود به عنوان امام دعوت کرده، یا این‌که مطابق برخی از اسناد، دعوت او به «الرضا من آل محمد» بوده است، که می‌تواند به معنای دعوت به امامان مورد قبول امامیه باشد؟(1) در ادامه، نیز مذهب زیدیه که شاخه‌ای از تشیع به حساب می‌آید و در اصول اعتقادی با امامیه مشترک است، بیشتر به جهت نظریه خاص در مسئله امامت از شاخه دیگر تشیع یعنی اثناعشریه (امامیه) متمایز می‌شود،(2) وگرنه این‌دو به همدیگر نزدیک‌اند؛(3) چه، علاوه بر اشتراک در اصل مسئله امامت، در سایر اصول اعتقادی تا حد زیادی به امامیه و هر دوی آنها به معتزله نزدیک‌اند،(4) تا آن‌جا که برخی زیدیه را با معتزله یکی دانسته(5) و برخی دیگر معتزله را از جمله فرق زیدیه شمرده‌اند. 7. بین اعتقاد جارودیه و امامیه به مهدی موعود تفاوت‌هایی وجود دارد، چه این‌که برخی از آنان مهدی موعود را امام محمد بن عبدالله (نفس زکیه) دانسته، معتقد بودند او به شهادت نرسیده است، و برخی دیگر محمد بن قاسم (پسر عمر بن علی بن الحسین(ع) که در سال 219 در طالقان قیام کرد) و دسته سوم یحیی بن عمر (پسر یحیی بن الحسین بن زید بن علی بن الحسین(ع) که در سال 250 در کوفه قیام کرد) را مهدی می‌پنداشتند (مقالات الاسلامیین، ج1، ص67؛ الفرق بین الفرق، ص31؛ الزیدیة، ص84؛ الحیاة السیاسیة، ص86؛ الزیدیة نشأتها و معتقداتها، ص26)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.