Skip to main content
فهرست مقالات

تقریب در چشم انداز پایه گذاران آن

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : تقریب، خلافت، اسلام، صحابه، پیامبر، امام، مصاحبه، حدیث، رؤیت، شیعه

خلاصه ماشینی:

"چگونه می‌توان گفت که در اسلام، حکومتی وجود ندارد!؟ اکنون سؤال می‌شود: هرگاه اساس خلافت اسلامی را تنصیص الهی تشکیل نمی‌دهد، و علی و فرزندان او، وظیفه‌ای جز بیان احکام نداشتند، پس چرا این اصل ضروری، در قرآن، حدیث و سیره پیامبر، مسکوت و خاموش مانده و درباره شیوه حکومت اسلامی و دیگر ویژگیهای آن سخنی گفته نشده است؟ هرگاه درباره خلافت اسلامی، شیوه تنصیص را انکار ورزیم و تمام نصوص بر خلافت را از حدیث «یوم‌الدار»، «منزلت» و «غدیر» بر مرجعیت علی(ع) حمل نماییم، در این صورت، شیوه حکومت اسلامی که از نظر اهمیت در نظر ایشان در کنار اصول سه‌گانه است، باید به صورت «گزینشی» و انتخابی باشد، پس چرا درباره خصوصیات این اصل ضروری به این شیوه، حتی یک حدیث، چه رسد به آیه، وارد نشده است، و مخالفان در مقام استدلال ـ فقط ـ به اجماع مهاجر و انصار تکیه می‌نمایند!؟ 2. در این صورت، قیام حضرت مهدی ـ عجل‌الله تعالی فرجه الشریف ـ نیز چه معنا خواهد داشت؟ آیا موضوع «یملأ الله به الارض قسطا و عدلا» با مسأله‌گویی و سخنرانی عملی می‌گردد؟ حکومت جهانی حضرت مهدی ـ عجل‌الله تعالی فرجه الشریف ـ چیزی نیست که تنها مورد پذیرش شیعیان باشد، بلکه مسلمانان جهان بر این اصل اتفاق‌نظر دارند، و صحاح و مسانید اهل‌سنت از احادیث حضرت مهدی(ع) موج می‌زند و جهان در انتظار چنین حاکم دادگری است، ولی لازمه سخن ایشان این است که او نیز پیرو نیاکان خود، فقط باب علم و احکام می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.