Skip to main content
فهرست مقالات

تعریف معنویت گرایی جدید

نویسنده:

مترجم:

(14 صفحه - از 127 تا 140)

کلید واژه های ماشینی : جنبش‌های نوپدید دینی، دینی، تعریف معنویت گرایی جدید، تعریف، سازمان، مسیحیت، عالمان جنبش‌های نوپدید دینی، رهبران جنبش‌های نوپدید دینی، سازمان‌های جنبش‌های نوپدید دینی، ضدفرقه‌ای

خلاصه ماشینی: "تعداد اندکی از سازمان‌ها یا جنبش‌ها در تعریف «جدید» می‌گنجند، اما با این‌همه تمایل دارند که گروه‌های گوناگون مورد علاقه آنها را نادیده بگیرند؛ یک نمونه می‌تواند جهانی‌گرایان توحیدی باشد که از ادغام توحیدگرایان و جهانی‌گرایان آمریکا و کانادا در سال 1961 پدید آمده است؛ نمونه دیگر پنجاهه‌گرایی است که هیچ مدرک واقعی‌ای در دست نیست که پیروانش احیا کنندگان یک عمل باستانی هستند که در عید پنجاهه بعد از مرگ و رستاخیز عیسی مسلم گرفته شده است؛ در واقع این امر برای مسیحیانی که در پی برقراری ارتباط میان این گفته‌های پرشور و حرارت، و تجربه پنطاکاست اولیه بودند و در عوض از «تعمید آتش» یا «تعمید روح» سخن می‌گویند، چندین دهه زمان برد. اگرچه می‌توان بر استثنا کردن اینها دلیل ارائه کرد؛ به این صورت که بگوییم توحیدگرایان و جهانی‌گرایان هر دو از تاریخی دیرپای برخوردارند و پنجاهه‌گرایی بر حفظ یک عقیده از میان آموزه‌های مسیحی تأکید دارد، اما این می‌تواند یک تمرین سودمند برای دانشمندان ادیان جدید باشد تا در نظر بگیرند که آیا حد و مرزهای موضوع مورد پژوهش آنها نیازمند تعریف مجدد است یا خیر؟ دین چیست؟ لازم است از سرشت دینی (واقعی یا فرضی) سازمان‌ها و جنبش‌هایی که با عنوان جنبش‌های نوپدید دینی معرفی می‌شوند، سخن به میان آورم. جنبش چیست؟ با ارائه برخی نظرات درباره دین باید روشن شده باشد که برخی سازمان‌ها و جنبش‌ها که نوعا داخل عنوان جنبش‌های نوپدید دینی هستند، به هیچ روی جزو دین به حساب نمی‌آیند، اما یا جزو گروه‌های مقبول در میان مذاهب دینی هستند، یا صورت‌هایی‌اند از معنویت‌گرایی‌ای که پیروانش سازمان رسمی‌ای را که معمولا در پیوند با دین اصیل است رد می‌کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.