Skip to main content
فهرست مقالات

رسائل اعتقادات فرق اسلامی و مأخذ کهن آن

نویسنده:

(11 صفحه - از 49 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : خواجه پارسا ،رسائل ،رسالهء خواجه پارسا ،رسالهء عقائد خواجه پارسا ،رسالهء عقائد خواجه محمد پارسا ،سواد اعظم ،نسخهء خطی عقائد خواجه پارسا ،خواجه محمد پارسا ،فارسی ،رسالهء فرق خواجه پارسا ،شفاعت ،خواجه پارسا و سواد اعظم ،عقائد خواجه پارسا و سواد ،اهل سنت و جماعت ،عقائد ،نسخهء خطی سواد اعظم ،رسالهء ،امت ،رسائل اعتقادات فرق اسلامی ،کتاب ،خواجه پارسا با سواد اعظم ،کتاب سواد اعظم فارسی ،متن فارسی سواد اعظم ،شفاعت رسول ،خواجه پارسا از کتاب سواد ،سیم ،متن ،عقائد فرق و اهواء ملل ،قدیم ،رساله‌های عقائد فرق و اهواء

خلاصه ماشینی:

"از مقابلهء این رسائل با متن فارسی سواد اعظم پدید می‌آید،که اکثر آن‌ مأخوذ و متأثر از مأخذ کهن سالی بوده،و از یک منبع قدیم برآمده‌اند،و آن هم‌ همین کتاب سواد اعظم فارسی و یا متن عربی آن باشد،که در مسئلهء 56 به تفصیل نامهای‌ 73 فرقهء اسلامی را با اجمالی از عقاید و اقوال ایشان برمیشمارد و چنین گوید: «مسئله پنجاه و ششم آنست که رسول علیه السلام گفت:بنی اسرائیل هفتاد و یک فرقه شدند، و امت عیسی هفتاد و دو فرقه شدند،و امت من نیز هفتاد و سه فرقه شوند،و همه بدوزخ‌ روند مگر یک گروه به بهشت شوند،و آن مذهب سنت و جماعت باشد،و خواجه ابو القاسم‌ حکیم رحمة الله گفت:می‌خواهم تا نامهای ایشانرا بیان کنم،و افعال ایشان را جداجدا شرح دهم،تا مردمان ایشانرا بدانند،تا پرهیز کنند ازیشان. رسالهء فرق خواجه پارسا و هفتاد و سه ملت همانطوری که خواجه پارسا از کتاب سواد اعظم،قسمت عقائد آنرا گرفته و رسالهء جداگانه‌یی را از آن ساخته است،شرح مسئلهء پنجاه و ششم همین کتابرا نیز اقتباس کرده و بصورت یک رسالهء علیحده در بیان فرق و اهواء ملل درآورده است، که اینک در قسمت پنجم مجموعهء رسائل سابقة الذکر،اصل آن موجود است و در سطور گذشته یاد شد. »و این توضیح عقیدهء اهل‌ سنت در آخر عقیدهء هر فرقه از اضافات و ملحقات خواجه پارساست،بدین معنی:که‌ عقائد هر فرقه را طوری که حکیم سمر قندی در سواد اعظم بیان داشته،بالفاظ و سبک‌ متعارف فارسی قرن نهم ماوراء النهر می‌آورد،ولی شرح عقیدهء اهل سنت را که در آن‌ کتاب نبود،از طرف خود می‌افزاید مثلا: «فرقهء اول جبریه‌اند:جبریان گویند هیچ کس را در هیچ حال اختیار نیست،نه در قول و نه در فعل و نه در خیر و نه در شر،نه در طاعت و نه در معصیت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.