Skip to main content
فهرست مقالات

علم پیشین الهی و اختیار انسان

نویسنده:

(23 صفحه - از 104 تا 126)

کلید واژه های ماشینی : علم پیشین الهی، علم پیشین، انسان، علم، خداوند، اختیار انسان، علم پیشین خداوند، تعلق علم پیشین الهی، ناسازگاری، ناسازگاری علم پیشین خداوند، علم پیشین خداوند و اختیار، برهان ناسازگاری ارتباط علم پیشین، ناسازگاری علم پیشین الهی، تعلق علم پیشین خداوند، آینده، ارتباط علم پیشین الهی، برهان ناسازگاری علم پیشین خداوند، علم پیشین خدا، تعلق، ذات، سازگاری علم پیشین خداوند، برهان ناسازگاری، خداوند و اختیار انسان، افعال آینده انسان، صدور، ضرورت، علم خداوند، افعال اختیاری انسان، ارتباط علم پیشین خداوند، افعال انسان

خلاصه ماشینی: "اگر ویژگی‌های مذکور در علم خداوند جمع باشد، این سوءال پیش می‌آید که اگر خداوند هر چیزی را که در آینده رخ خواهد داد، می‌داند، آیا انسان چاره‌ای جز انجام آنچه از پیش معلوم خداست، دارد؟ و اگر نه، آیا انسان در مقابل اعمال خود مسئول است؟ یا اصلا چه نیازی است که آن اعمال رخ دهند؟ و سوءالات زیادی که درباره تعلق علم پیشین خداوند با ویژگی‌های مذکور، ذهن بشر را به خود مشغول می‌دارد اگر چه اندیشمندان، هر یکی برای تبیین برهان «سازگاری» یا «ناسازگاری»(8) با توجه به مبانی تفکر خویش به تدوین برهان لازم می‌پردازند و احیانا در مقام دفاع از آن یا انکار آن برمی‌آیند، با وجود این، صورت کلی برهان ناسازگاری با لحاظ ویژگی‌های ذکر شده برای علم پیشین خداوند را به صورت زیر می‌توان بیان کرد: اگر خداوند قبل از صدور فعل از بندگان، به صدور آن علم داشته باشد، صدور آن لازم می‌آید، و اگر به ترک آن علم داشته باشد وجود آن ممتنع می‌شود. (36) سر این که این نظریه جزء دسته دوم آمده این است که در نظر طرفداران این نظریه ارتباط علم پیشین خداوند و افعال انسان به دو نحو ممکن است مورد توجه قرار گیرد: یا این ارتباط نسبت به افعالی است که زمان انجام آن سپری شده است، در این صورت اصلا مسأله مربوط به مجبور بودن انسان در اعمال خود نمی‌شود و اگر ارتباط مذکور نسبت به افعال آینده انسان لحاظ شود در این صورت می‌گوییم که ملازمه بین علم پیشین الهی و مجبور بودن انسان در افعال خود تمام نیست چون علم پیشین می‌تواند تا زمانی که تبدیل به واقعیت Hardنشده است تغییر کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.