Skip to main content
فهرست مقالات

کلام چیست؟ متکلم کیست؟

نویسنده:

(10 صفحه - از 128 تا 137)

کلید واژه های ماشینی : کلام ،متکلمان ،دینی ،علم کلام ،معتزله ،شبهات ،عقل ،علم ،اعتقاد ،پی‌آمدهای عملی گزاره‌های دینی ،اسلامی ،گزاره‌های دینی ،عقاید ،متکلمان قدیم به مسایل ،حدیث ،مکتب ،اثبات ،اصول ،خداوند ،حسن ،شیعه ،مسائل ،استدلال ،ابوالحسن اشعری ،اثبات عقاید دینی به‌آن ،مسایل کلامی ،کتاب ،کلام اشعری ،انسان ،معروف

خلاصه ماشینی:

"در کلام نقلی، به مسائلی پرداخته می‌شود که هر چند از اصول دین می‌باشد و باید به آنها موءمن و معتقد بود، ولی نظر به این که این مسائل فرع بر نبوت است، نه مقدم بر نبوت و نه عین آن، کافی است که از طریق وحی الهی یا سخن قطعی پیامبر مطلب اثبات شود، مثل مسائل مربوط به امامت و اکثر مسائل مربوط به معاد. این ظاهربینی و زیاده روی در مشی استدلالی سبب عکس العمل شدیدی در عالم اسلام گردید وابوالحسن اشعری که خود عمری در اعتزال گذرانده بود، بر علیه معتزله شورید و عقاید آنها را مخالف دین دانست و پیروان زیادی پیدا کرد. هدف پایه گذار مکتب اشعری، ایجاد و تعدیل در عقاید اهل حدیث بود، او با تمام کوشش‌هایی که انجام داد، نتوانست برخی از معتقدات دور از منطق آنان را از مکتب خویش دور سازد، مانند قدیم بودن کلام خدا، روءیت خدا در سرای دیگر، افعال انسان مخلوق خدا است، و انسان بسان ظرفی است بر فعل خود. »(11) بین کلام قدیم و کلام جدید تفاوتی که موجب تشخیص و جدایی این دو به عنوان دو علم شود وجود ندارد، اما در عین حال تفاوت‌های دیگری در این بین به چشم می‌خورد که در حد خود شایان توجه است، پاره‌ای از مهم‌ترین آنها به شرح زیر است: الف) توجیه گزاره‌های دینی با توجه به مشکلات علمی رویکرد متکلمان قدیم به مسایل کلامی صرفا نظری بود و آنان به پی‌آمدهای عملی گزاره‌های دینی چندان توجهی نداشتند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.