Skip to main content
فهرست مقالات

کتابخانه های ایران - 1 -

نویسنده:

(6 صفحه - از 331 تا 336)

کلید واژه های ماشینی : کتاب ،ایران ،کتابخانه‌های ایران ،مدارس ،کتابخانهء عمومی وضع کتابخانه‌های مدارس ،کتابخانه‌های عمومی ،کتابداری ،کتابخانه‌های مدارس ،کتابخانهء عمومی ،کتابخانهء ملی ،قدیم ،فنی ،ایران خدمات کتابخانهء عمومی ،کتاب‌داری ،شهر ،وضع کتابخانهء عمومی وضع ،کتابخانهء ملی کارهای اساسی ،کتابخانهء عمومی در ایران خدمات ،کتابخانهء عمومی در ایران ،تحقیق ،ممالک ،فرهنگ ،وضع ،کتابخانه‌های قدیمی ایران ،خدمت ،موضوع تحقیق در کتابخانه‌های ایران ،کتابهای کتابخانهء عمومی ،باب کتابخانه‌های عمومی ،بانک ملی ایران ،انتشارات ایران

خلاصه ماشینی:

"این انجمن توانسته با کمک‌ شرکت نفت(که اتومبیلی در اختیار گذاشته)نخستین کتابخانهء سایر ایران را بطور آزمایش‌ بکار بیندازد و فعلا هفته‌ای یکبار کتاب برای استفادهء مردم ورامین(چهل کیلومتری تهران) میبرد و چون در آنجا اساسا کتابخانه وجود ندارد این کار مورد استفادهء عموم مردم و مخصوصا فرهنگیان آنجا است. د-کتابخانه‌های مدارس ناگوارتر از وضع کتابخانهء عمومی وضع کتابخانه‌های مدارس‌2ایران است اساسا چون‌ فکر مطالعهء خارج از کلاس و خواندن کتاب غیر درسی را در شاگردان ایجاد نمی‌کنند لزوم تاسیس‌ کتابخانه مطرح نبوده و اگر کتابخانه‌ای در مدرسه‌ای تشکیل شده است در حکم و بترین موزه و غرفه‌ای برای نمایش بوده است و هنوز هم وضع در غالب مدارس(بشرحی که در مورد یک منطقه‌ به تفصیل مورد تحقیق قرار گرفت)بهمان منوال است. ج-عده‌ای که بعلت علاقه و شوق به کتاب و مخصوصا توجه به تحقیقات و تجسسات ادبی‌ در کتابخانه‌ها کار می‌کنند و غالبا از طبقهء ادبا و محققان هستند و اطلاعاتشان در فن کتابداری‌ مبتنی برتجربه و محصول دوران خدمت است و باید آنها را محقق کتابشناس دانست و حقا چرخ‌ کتابخانه‌های ایران بوسیلهء همین اشخاص میچرخد و این افراد راهنما و هادی مراجعه‌کنندگان‌ و خواستاران کتاب هستند. مصداق کتابخانهء عمومی در ایران عبارت است‌ از کتابخانه‌های بسیار کوچک یکهزار و دو هزار جلدی که اکثرا توسط وزارت فرهنگ در شهرها تشکیل شده است‌ و غالب کتابهای آنها قدیمی و انتشارات بی‌خوانندهء دولتی و کتب غیر مطلوب است و همین کتابها را هم به خواننده برای بردن‌ به منزل امانت نمیدهند!وضع کتابخانه‌های اداری و اختصاصی نیز بهمین ترتیبها است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.