Skip to main content
فهرست مقالات

قانون کبیر

نویسنده:

(9 صفحه - از 337 تا 345)

کلید واژه های ماشینی : تربیت ،تعلیم و تربیت ،قانون ،قانون کبیر ،مدرسه ،فکر ،ملت ،اصل ،استاد ،فرع ،کتاب ،پیشرفت ،مشکلات ،مقصد ،علم ،وسائل ،فرهنگ ،روح ،جامعه ،مشکلات بزرگ تعلیم و تربیت ،ملی ،دستگاه تعلیم و تربیت ،موضوع ،مدرسه‌های حرفه‌آموز بر مدارس فکر ،خوب ،تأثیر ،روش تعلیم و تربیت ،وسائل جدید تعلیم و تربیت ،روحانی دستگاه تعلیم و تربیت ،امر تعلیم و تعلم تربیت

خلاصه ماشینی:

"اگر هزاران رساله و کتاب معتبر در شرح این موضوعها بفارسی نوشته و منتشر گردد درد نامدون بودن قانون کبیر علاج نخواهد شد چرا که این مطالب و چندین صد مطلب مهم دیگر از این قبیل در باب تعلیم و تربیت همه فرعست و فرع جای اصل را نمیگیرد. در این ایام بپرورش هو قوه‌ای اعم از جسمی و روحی و فکری و تربیت هر طبقه‌ای،خرد و بزرگ،زن و مرد،فقیر و غنی،کارگر و زارع و کاسب،میپردازند و کر و لال و نابینا را نیز از فوائد تحصیل علم محروم نمیگذارند و برای هر نوع تربیتی مدرسه‌ای و استادی و کتابی و آزمایشگاهی‌ بوجود آورده‌اند تربیت دیگر نه خاص اولاد بزرگان و توانگر انست و نه محدود بمدتی کوتاه و هم‌ بعلت این تحولات عظیمست که مفهوم تربیت چنین وسعت یافته و تکالیف معلم و شاگرد چندین‌ برابر شده است. ذکر بعضی از این مطالب لازم می‌نماید تا معلوم گردد که چه غافل مانده‌ایم از استفادهء کامل و عاقلانه از وسائل جدید تعلیم و تربیت و چه آسان گرفته‌ایم کاری چنین درهم و پیچیده را: 1-تأثیر افکار اجتماعی و سیاسی در امر تربیت و جد و جهد در سازگار نمودن آن با اصول دموکراسی و عدل اجتماعی. در اکثر نوشته‌های افلاطون علی الخصوص‌ در جمهور نامه‌اش مشکل تربیت نیز موضوع سخن است و دویست سال پیش از این ژان ژاک روسو کتابی نوشت بصورت رمان بنام«امیل یا در باب تربیت»که به همه نقصهائی که دارد غوغائی‌ برپا کرد و بواسطهء افکار بدیعی که در آن دو جست دانشمندان و مربیان بزرگ بآن توجه خاص‌ نموده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.