Skip to main content
فهرست مقالات

آدمیت و مقام

نویسنده:

(9 صفحه - از 456 تا 464)

کلید واژه های ماشینی : دولت ،جوان ،دانش ،فکر ،شغل ،علم ،زندگی ،فرهنگی ،مقامهای مهم دولتی ،دلم دست از‌جان‌شسته بیمار دلم ،گرفتار ،کار ،علت ،ایران ،مقام دولتی ،دانشگاه ،عده‌ای شب و روز فکر ،فضل و دانش ،عده‌ای له‌له زنان ،گوشت شتر قربانی دولت ،دولت اشغال ،دستگاه دولتی ،گرد ،گرفتار دلم دست ،سفرهائی بخرج دولت ،دست از سمنزار دلم ،استاد دانشگاه ،دانشکدهء علوم ،شغل دولتی ،معاون اسبق از دنیا

خلاصه ماشینی:

"خوب،اگر قرار باشد که آهنگر در دکانش را باز کند و پشت سندان خود بایستد و به همین اکتفا کند که شاگردانش بیایند و به او سلام‌ بکنند و او باد توی گلو بیاندازد و یکی را توبیخ کند و دیگری را تشویق؛آنوقت، بجای آهنگری کردن،پیش‌بند خودش را واکس بزند و چپق بکشد و چای بخورد، و کاری هم اگر کرد آن باشد که میله‌ای را بردارد و گرد کند و دوباره آن گرد شده را دراز کند و آن دراز شده را از نو گرد کند،و غروب هم در دکانش را ببندد و برود خانه؛در این صورت،این آهنگر مثل آن است که پا از خانه بیرون‌ ننهاده باشد. این جوان روشنفکر که‌ ادعا دارد که از دانشگاههای امریکا یا اروپا مدرک تحصیلی بدست آورده،و خود را دانشمند می‌شمرد،گویا لحظه‌ای به خاطرش خطور نمی‌کند که هموطن نگون‌ بخت او،برای بافتن قالی‌ها و آوردن این اتوموبیل به ایران،چه زجری کشیده؛ حتی شاید بدنش حسرت یک کمی آفتاب داشته که در این سرزمین برای همه رایگان‌ است؛چه بسا که این دختر قالی‌باف،حق و صلاحیت و سهمش در استفاده از مواهب‌ این آب و خاک به هیچ وجه از او کمتر نبوده است. دانشکدهء علوم،از دانشکدهء فنی و پزشکی کمتر مورد استفاده است زیرا کسی که در رشتهء فنی یا پزشکی‌ فارغ التحصیل شد،اگر بخت با او یار بود،بلافاصله خواهد توانست درآمد خوبی‌ برای خود درست کند؛ولی فارغ التحصیل دانشکدهء علوم می‌ماند سرگردان،و حال‌ آنکه قاعدة برجسته‌ترین شاگردان باید در رشتهء علوم محض به کار پردازند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.