Skip to main content
فهرست مقالات

روش علامه شوشتری در نقد سند

نویسنده:

ISC (32 صفحه - از 71 تا 102)

کلید واژه های ماشینی : سند، حدیث، روایت، راوی، تحریف، نقل، کتاب، امام، تصحیف، فقیه

خلاصه ماشینی: "البته ایشان نه به طور مستقل، بلکه با وجود مشابهت متن، یکی بودن سلسله خود راویان را مؤیدی بر یکی بودن سند می دانند و نتیجه می گیرند که در حالی که متن مشابه است و طریق دو روایت خبر، یک راوی (یعنی دو راوی آخر از امام، یکی) است،پس باید در نام این یک مورد راوی، تحریفی روی داده باشد و سند هر دو نقل، یکی باشد؛ مثل اینکه یک متن با اندکی اختلاف از علی بن اسباط از عمش یعقوب، با یک واسطه از امام صادق(ع) روایت شده است. همان، ج3، ص226 در سه موردی که چنین تصحیفی روی داده بود و ما بدان دست یافتیم، علامه در هر مورد، برخوردی متفاوت کرده اند؛ در یک جا ـ در ضمن موارد دیگری که عنوان می کنند ـ اشاره می نمایند که «روایت کردن ابن مسکان از امام صادق(ع) اختلافی است؛ در حالی که روایت کردن ابن سنان از ایشان قطعی می باشد» و در نتیجه، ابراز می دارند: وعلی فرض صحة روایته [ابن مسکان] عنه ـ علیه السلام ـ وکون ما رواه أکثر من حدیث ادراک المشعر، فلا ینسب الیه الا ما اتفق علیه، دون المختلف فیه. همان، ج4، ص9ـ11؛ الکافی، ج7، ص457، ح16 در جای دیگر نیز که روایتی از فضیل بن یسار، یک بار از امام صادق(ع) و بار دیگر از امام باقر(ع) نقل شده است، ایشان با توجه به لازمه ادب این فرد گرانقدر، تعدد سؤال را بعید شمرده، نام یکی از ائمه را تحریف دانسته، می نویسند: یبعد أن یکون فضیل مع جلالته یسأل حکم نقطة الحرم عن الباقر(ع)… ولایقنع بجوابه(ع) حتی یسأل الصادق(ع)…79 7) کثرت افتادگی و ندرت زیادت این ملاکی است که از بررسی نمونه های عملی به دست می آید و علامه بدان بسیار تمسک می جویند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.