Skip to main content
فهرست مقالات

مولوی - امرسن دو چهره درخشان فرهنگ ایران و آمریکا

نویسنده:

(5 صفحه - از 301 تا 305)

کلید واژه های ماشینی : امرسن، مولوی، بیان افکار مولوی و امرسن، عشق، فیل، انسان، انسان کامل، فرهنگ ایران مولانا جلال‌الدین مولوی، فکر، فرهنگ ایران و آمریکا

خلاصه ماشینی: "در اینجاست که مولوی این بیت بسیار معروف را از زبان درویش می‌گوید: مر مرا تقلیدشان برباد داد ای دوصد لعنت بر این تقلید باد 3-هر دو شهامت اینرا داشتند که انسان را بعنوان واحد کامل مورد نظر قرار بدهند: امروز روشهای علمی که برمبنای آزمایش قرار دارد،و اصلا دانش را نتیجه و مولود آزمایش‌ میداند،بما امر میدهد که اعمال و رفتار و طرز کار و تفکر انسانی را از زاویه‌های خاصی مورد توجه قرار بدهیم. کسانی که راجع بشرح حال امرسن موشکافی کرده‌اند اعلام میدارند عشق و علاقه و نشاط روحی در امرسن برای رهبری روحانی بحدی بود که هدف عالی و کمال مطلوب وی‌ در زندگی این شده بود که پیوسته راجع بزندگانی دورنی انسان بیندیشد و پیوسته فعالیت‌های فکری‌ خود را در این نقطه که حالات روحی و درونی آدمی میباشد مرکزیت بدهد،تا آنجا که بگوید مقصود غائی و مقصد نهائی انسان را نباید در خارج از وجود او جستجو کرد بلکه باید آنرا در سرچشمهء فیاض درونی او جست،یعنی بزبان حال میگوید، سالها دل طلب جام‌جم از ما میکرد آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد اما مولوی در مثنوی معنوی خود این حقیقت را بشکل بارزی در حکایت فیل بیان میکند، فیلی در اطاق کوچکی بود مردم آن ناحیه که فیل را ندیده بودند خیلی علاقه داشتند به‌بینند فیل چگونه حیوانی است. مولانا برای این مطلب که آدمی نباید صرفا دنبال استدلال خشک برود و جنبهء عواطف و احساسات انسانی را که بمنزلهء نیروی محرک آدمی‌ است مهمل گذارد،آن بیانات پرمغز را در چند جای مثنوی مینماید مخصوصا آنجا که میفرماید: پای استدلالیان چوبین بود پای چوبین سخت بی‌تمکین بود استدلال تنها بدون توجه باین نیروهای عظیم یعنی نیروی عشق و ایمان عمر به بیهوده تلف‌ کردن میباشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.