Skip to main content
فهرست مقالات

ابن راوندی

نویسنده:

(8 صفحه - از 506 تا 513)

خلاصه ماشینی:

"این کلمه چنان شایع و زبانزد مردم بوده که مثلهائی هم در عربی با آن ساخته‌ شده و در متون عربی بکار رفته است مانند«اظرف من زندیق»و«کمصحف‌ فی بیت زندیق»و او نواس حسن بن هانی اهوازی در ضمن ابیاتی چنین گوید: شوقا الی حسن صورة ظفرت‌ من سلسبیل الجنان بالریق‌ و صیل کاس محدث و لها تیه مغن و ظرف زندیق‌1 و قاضی اتو محمد عبد الوهاب بن ثعلبی بغدادی گوید: بغداد دار لا هل المال طیبة و للمفالیس دار الضنک و الضیق‌ ضللت حیران امشی فی ازقتها کاننی مصحف فی بیت زندیق‌3 و مثل اخیر در زبان فارسی نیز وارد شده است چنانکه سعدی گفته است: عالمی در میانهء جهال‌ مثلی گفته‌اند صدیقیان‌ شاهدی در میان کورانست‌ مصحفی در سرای زندیقان‌4 در تاریخ بمردان بسیاری برخورد می‌کنیم که متهم به زندقه و الحاد بوده‌اند از آن جمله عبد الله بن مقفع که می‌نویسند باب برزویهء طبیب را از خود بر کلیله و دمنه افزوده تا عقیدهء مردم را با سلام سست کند و آنان را گمراه سازد،و عبد الکریم‌ ابن ابی العوجاء که اخبار و احادیثی از خود ساخته و آنرا به پیغمبر نسبت داده،و بشار بن برد تخارستانی که صریحا آتش را شایسته برای پرستش دانسته،و ابان بن‌ عبد الحمید لاحقی که بجای سبحان الله«سبحان مانی»می‌گفته،و محمد بن زکریاء رازی که پیمبری را انکار کرده،و ابن راوندی که سخنان کفر آمیز بسیاری دربارهء (1)-حاشیهء برهان قاطع،دکتر محمد معین."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.