Skip to main content
فهرست مقالات

متن نامه مجد الدین بغدادی

نویسنده:

(7 صفحه - از 88 تا 94)

کلید واژه های ماشینی : مجد الدین بغدادی، دینی، خوارزم، نیشابور، تعالی، زنان، نامهء مجد الدین، حق سبحانه، دنیا، ظاهر

خلاصه ماشینی:

"قدم نهادن در راه جوانمردان و رقم دعوی سلوک طریق حق سبحانه بر خود کشیدن خردکاری نیست بضرورت هرکرا سر صحبت و یاری این ضعیف است خصم‌ خود باید بود و یار برادارن دینی،والا حقیقت برخورداری از کار برخیزد،و روز قیامت بدین معاملهء مؤاخذه شود. آخر بایستی که اهل صورت و ابناء دنیا اگر از حیلهء عقل دینی عاطل بودندی‌ چون عقل دنیاوی که بدان حجت آیت‌4شود دارند این قدر اندیشه کردندی که این‌ ضعیف فرزند که بوده است‌5،و در ایام کودکی و عنفوان جوانی خدمت کدام پادشاه‌ (1)از آنجا که در نامهء قبلی اشاره شد،که نامه را از خوارزم بخراسان و در جواب نامهء شمس الدین‌ که از قریه اوحد نیشابور فرستاده بود می‌نویسد بر میآید که شمس الدین مقیم نیشابور بوده و این‌ نامه هم از خوارزم به نیشابور فرستاده شده است و شاید نیشابور بعنوان دار الملک خراسان وام البلاد آن و اعم از جوین واسفراین و بحر آباد باشد. (3)سلطان علاء الدین تکش بن ایل ارسلان(23- ربیع الاخر 568-19 رمضان 596) (4)ترکان خاتون مادر علاء الدین خوارزمشاه است و لقب او را«عصمة الدنیا و الدین الغ ترکان‌ ملکة نساء العالمین»مینوشتند(سیره جلال الدین صفحه 59) بباید دانست که رعایت دل زنی که در نکاح باشد از راه دنیاداری فریضه است و حکمی‌ که جامع فواید دین و دنیا باشد کدام عاقل بروی انگشت تواند نهاد؟ اگر اعتراض جاهلی بر معاشرت این بودست با جفت حلال،اخبرنا الامام‌ ابو المؤید عبد الکریم بن عبد الواحد الانماطی‌1..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.