Skip to main content
فهرست مقالات

ترجمه قرآن مجید

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 249 تا 254)

کلید واژه های ماشینی : ترجمه قرآن مجید ،ترجمه ،ترجمهء قرآن مجید ،آیهء شریفه ،ترجمهء آیهء شریفه ،اشتباه ،مترجم ،کلمه ،الخ ،فعل ،ابراهیم ،خدا ،غلط ،یعقوب ،سطر ،عبارت ،ترجمهء آیات ،شریفهء ،لفظ ،عرب ،آیین ،تفاوت شب و روز ،اختلاف ،بلی ،معنی ،ترجمهء عبارت شریفه ،لفظ ترجمهء کلمهء عربی ،جملهء ،زمین ،النهار

خلاصه ماشینی:

"اولی همانی است که در فارسی کنونی‌ (با امالهء بکسر)عینا و یا تقریبا بهمان معنای عربی بکاربرده میشود و دومی آنکه در فارسی متعارف با اضافهء «که»استعمال شده و بصورت«بلکه»درآمده است؛و تفاوت بین دو معنای«جواب»و«اضراب و اختلاف در موارد استعمال«بلی»و«بل»همان تفاوت و اختلافی است که بین هر دو معنی و مفهوم‌ «متباین»میباشد،و اما مترجم این«تباین»را-مانند بسیاری از تباین‌های معنوی دیگر-ندیده‌ و یا نادیده انگاشته و نه فقط در این آیهء شریفه بلکه در هر آیه از آیات کلام الله مجید که به لفظ«بلی» برخورده است آن را«بل»و«بلکه»ترجمه کرده است چنانکه در صفحهء 11 سطر 10 در ترجمهء آیهء شریفهء: «بلی من اسلم وجهه لله و هو محسن .. سفارش کرد»چنانکه گوئی ابراهیم و یعقوب فرزندانشان را بمطلق کیش و آیین ولو آیین بودائی و کیش بت‌پرستی توصثیه کرده‌اند:و حال آنکه مرجع ضمیر مزبور کلمهء«ملة»مذکور در دو آیهء قبل است که میفرماید: «و من یرغب عن ملة ابراهیم الا من سفه نفسه» و یا«ملت اسلام»یعنی ایضا همان ملت حنیف ابراهیمی مستفاد از آیهء قبل که فرمود «اذقال له ربه‌ اسلم قال اسلمت لرب العالمین» ،و برهر تقدیر در ترجمهء آیهء شریفه و تعبیر از ضمیر مزبور باید گفته میشد:«و ابراهیم آن‌[آیین‌]را به پسران خود توصیه کرد»،و اما مترجم نه فقط در تعبیر از ضیمر مزبور،چنانکه دیدیم،لفظ«آیین»را مجرد از هر قید و تعریف و اشاره‌ای‌ بروجه اطلاق اظهار داشت بلکه برای تثبیت همین مفهوم غلط در دنبالهء همین آیهء شریفه،عبارت: «ان الله اصطفی لکم الدین» را نیز چنین ترجمه نمود:«خدا دین را برای شما برگزید»و الف و لام‌ تعریفی را که بر سر کلمهء«دین»درآمده و آن را شناخته و ممتازشان میدهد ندیده و یا نادیه انگاشت‌ و ما اینک ترجمهء تمام آیهء شریفه را بر وجهی که اقتضای لغت و اعراب است بعرض خوانندگان میرسانیم: «ابراهیم آن‌[دین‌]را بپسران خود توصیه کرد و یعقوب‌[نیز]،ای پسرانم همانا خدا این دین را برای شما برگزید پس نمیرید مگر اینکه شما مسلمان(اسلام آورندگان)باشید»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.