خلاصه ماشینی:
"اما باید توجه داشت که تمامی هفده قسمت «الف»تا«ف»،موسیقی«خواص»را تشکیل میدهد و شنوندهای که آنقدر تکامل یافته که به اولین مرحله،یعنی مرحله «الف»قدم گذاشته است،خود به خود در شمار شنوندگان حرفهای شناخته خواهد شد،به شرط آنکه دور از هر گونه ریا و تظاهری،فقط به آن موسیقی که او را در مقام یک دوستدار واقعی موسیقی والاتر تثبیت میکند، گوش فرا دهد،زیرا ذرهای تظاهر،موجب میشود که از موسیقی لذت نبرد و چه بسا که نسبت به آن نفرت پیدا کند و در اینصورت،هرگز امید نمیرود که روزی استعلا یافته و به مرحله بالاتری گام نهد،اما در مواردی بسیار نادر-که تالمات روحی و فشارهای عصبی و اضطرابهای روانی،قوه تعقل را(که انرژی فراوانی میطلبد)مختل میکند-میتواند به میل و انتخاب خود،به موسیقی مراحل پایینتر(و حتی ماقبل«الف»)گوش فرا دهد، لکن بهتر است که این اقدام را از کسی پنهان نکند،زیرا احساس گناهی که از این طریق تولید میشود،راه ترقی و استکمال را مسدود میکند.
7-مرحلهء«ع»و«ف»با اجرای آواز چنانکه در جدول فوق میبینیم،نهاییترین و تخصصیترین شکل ارائه موسیقی سنتی،آن است که خوانندهء تنها(و یا ساز تنها)،فقط به اجرای آواز بپردازد، لکن چون چنین صورتی از موسیقی سنتی،از نظر درک بسیاری از مردم،به آسانی آمادگی آن را دارد که به مضحکه و تمسخر گرفته شود(و روشن است که در چنین احوالی،هیچ کسی حاضر نیست به موسیقی سنتی گوش فرا دهد)عناصر ترکیبی دیگر،توسط موسیقیدانان سنتی،آفریده و ارائه شدند تا موسیقی سنتی،قابلیت نفوذ در مردم را بیابد،زیرا فقط در شرایط آشتی،یعنی زمانی که موسیقی اصیل را گوش میدهند،امکان کمال بخشیدن به شنوندگان وجود دارد و در شرایط قهرآمیز،که هیچ کس به موسیقی سنتی گوش فرا نمیدهد-موسیقی سنتی چگونه میتواند فیض و برکتی به کسی ارزانی دارد؟لذا نباید چنین اصلی را بنا نهاد،که موسیقی سنتی،فقط برای افزایش شنوندگانش،به عناصر دیگری مثل رنگ و چهار مضراب و غیره روی آورده است."