Skip to main content
فهرست مقالات

غزل و تحول اصطلاحی آن در قدیم و جدید

نویسنده:

(7 صفحه - از 77 تا 83)

کلید واژه های ماشینی : غزل ،شعر ،تصنیف ،اصطلاح ،موسیقی ،غزل و تحول اصطلاحی ،شعرای ،قصیده ،سرود ،قدیم ،وزن ،آهنگ ،اشعار ملحون ،رباعی ،معنی ،هجری ،نغمات ،حافظ ،لفظ ،اصطلاح قول و غزل عهد ،عشقیات ،مولوی ،فن موسیقی اصطلاح مخصوصی ،شعر مجرد ،غزل ملحون عهد ،فن موسیقی ،تألیف ،اشعار ملحون عهد ،مصطلح ،غزلیات مولوی

خلاصه ماشینی:

"ما بین این دسته از شعرای غزل سرا فقط«مولوی»را باعتقاد من میتوان از سایر گویندگان‌ باین جهت مستثنی کرد که اکثر و شاید عموم غزلیات اصیل او یادگاری از نوع اشعار ملحون عهد اول است که علاوه بر وزن عروضی دارای وزن ایقاعی نیز هست؛و این خاصیت هم در غزلیات او بدو سبب است:یکی اینکه«مولوی»خود در فن موسیقی و تألیف نغمات علما و عملادست داشت‌ و بطوری که در سر گذشت احوال او نوشته‌اند«رباب»مینواخت و در پرده و سیم این ساز هم از خود ابتکاری کرده بود و روح نغمه سنج او که در درون سینه موسیقار داشت طبعا در غزلیاتش اثر میگذاشت: اگر موسی نیم موسیجه هستم‌ درون سینه موسیقار دارم دیگر اینکه غزلسرای مولوی برای نمایش هنر شعر و شاعری نبود و در ساختن غزل بهیچ‌ وجه جنبهء تصنع و نتوق شاعرانه نداشت:بلکه غزلیاتش انگیختهء حالت جذبه و شور و هیجان روح و مولود احساسات تند و جوش و خروشهای عمیق عاشقانه بود؛و بیشتر این نغمه‌های موزون خود را که‌ بنام غزلیات مولانا میخوانم مخصوصا برای حالت رقص و سماع صوفیانه و شاید هم بعضی را در همان‌ حالت پای کوبی و دست افشانی ساخته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.