Skip to main content
فهرست مقالات

ابجد، هوز...

نویسنده:

(6 صفحه - از 258 تا 263)

خلاصه ماشینی:

"سخنان حروفیان دربارهء حروف الفبا و ابجد بسیار است و از آن جمله است: «هر چه بینی تو الف ؟؟؟ است» «غیر وجه حق تعالی هیچ نیست» «این خیال و وهم تو با هر چه هست‌ نیست غیر از سی و دو و بیست و هشت» «چونکه علم و حکمت معقول تو گشت پیدا جملگی از سی و دو» «ظاهر ز وجود کل اشیا جز سی و دو نیست زیر و بالا» *** «این شکل الف که هست او راست‌ بر وحدت ذات خویش گویاست» «این خط الف اگر بخوانی‌ آن ذات یگانه را بدانی» *** «سی و دو نور خدا یک نور بود آنکه در هر مظهری خود را نمود» «سر این الفاظ را از حق بدان‌ نیست خالی ذرهء اشیا از آن» حروفیان قدم فراتر نهاده فضل را مظهر الوهیت و بلکه خدا میدانن چنانکه ابیات ذیل‌ را برین معنی میتوان دلیل شمرد: «فضل الله است وحده لا شریک‌ غیر او جوئی اگر باشی رکیک» ««جاودان نامه»فضل اله‌ هست بر تصدیق این معنی گواه» «فضل الله است و ما عبد اله‌ زین سخن مگذر که او آمد گواه» *** «آن اسم که فی و ضاد و لام است‌ ذات است و صفات او کلام است» «ان ذات که امر کن چو فرمود گردید سما و ارض موجود» *** «چون بیست و هشت حرف سر مد گردید عیان ز نطق احمد» «زان فضل پس از خطاب لولاک‌ گوید که لما خلقت الا فلاک» *** «ذاتی که صفات او کلام است‌ او خالق نور و هم ظلام است» «او بود یقین خدای عالم‌ گردید عیان ز وجه آدم» «بر نه فلک و چهار ارکان‌ گردید محیط فضل یزدان» *** در مذهب باب(اعم از ازلی و بهائی و غیره)نیز حروف و ارقام و مخصوصا نقطهء دارای مقام‌ و قدر و ارج بسیاری هستند چنانکه مثلا در کتاب«بیان»(باب 12 از واحد سوم)چنین میخوانیم: «ان مثل النقطة کمثل الشمس و مثل سایر الحروف کمثل المرایا فی تلقاتها»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.