Skip to main content
فهرست مقالات

ارزش میراث صوفیه

نویسنده:

(16 صفحه - از 1 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : صوفیه ،صوفی ،عرفان ،زهد ،تصوف ،زهاد ،عارف ،صحابه ،زهد و تقشف ،اسلامی ،اشتقاق ،ادراک ،معرفت ،نعمت ،ارزش میراث صوفیه ،حقیقت ،حالت ،طریقهء ،ثروت ،زهد و تنسک ،طریقهء عرفان ،اعتراض ،مسلمین طریقهء عرفان ،حال زهد و تقشف ،زهد و تقشف مسلمین ،قدیم ،عرفان طریقهء معرفت ،معرفت عارف علم نبژیست حالت ،نهضت زهد و تقشف ،سبب

خلاصه ماشینی:

"نیز از قدماء زهاد خراسان عبد الله بن مبارک متوفی در 181 هجری و فضیل بن‌ عیاض متوفی در 187 هجری بوده‌اند که از زهد و کرامات آنها در کتب صوفیه باز حکایات مؤثری نقل شده است و همچنین از جمله این زهاد که صوفیه آنها را از قدماء مشایخ‌ خویش شمرده‌اند شقیق بلخی(متوفی در 194 هجری)را می‌توان نام برد که گفته‌اند در مبادی احوال وقتی جهت تجارت ببلاد ترکان رفته است،که آئین بت‌پرستی داشته‌اند و در معبد آنها با یکی از کاهنان سخن گفته است و او را از نیایش بتان برحذر داشته‌ است و گفته است تمام خلایق عالم خالقی یگانه و یکتا دارند اما آن کاهن ترک از وی‌ پرسیده است که اگر خالق جمیع خلائق در همه عالم یکی است تو چرا رنج سفر بر خود نهاده‌یی و بتجارت بدینجا آمده‌یی؟مگر آن خالق معبود یکتای یگانه تو روزی‌ و رزق ترا در همان بلادی که بودی نمی‌داد؟و این فقره سبب تفکر و تأمل شقیق گردید و او را بزهد و توکل رهنمون گشت از این داستان که ابو نعیم در حلیة الاولیاء (ج 8 ص 59)نقل کرده است بعضی نتیجه گرفته‌اند که صوفیهء خراسان مانند شقیق،و ابراهیم ادهم در معرفت از تأثیر و نفوذ آیین بودا برکنار نبوده‌اند27نیز از مشاهیر زهاد و صوفیه درین عصر بشر بن حارث حافی بوده است از اهل مرو که قبل از توبه و ورود در سلک اهل زهد چنانکه از خود او نقلست در آغاز حال عیار و راهزن بود و سپس توبه‌ کرد و بزهد گرائید و گویند سبب شهرتش بدین نام(حافی)آن بود که از کسی میخی‌ خواست تا بکفش خود بکوبد وی دریغ داشت کفش خویش بدور افکند تا بدان، محتاج خلق نباشد و از آن پس همه عمر پای برهنه بود وقتی از او پرسیدند چرا کفش در پای نکنی گفت:«حق تعالی میگوید زمین را بساط شما گردانیدم بر بساط"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.