Skip to main content
فهرست مقالات

آذر و آذربایجان و آذری

نویسنده:

(3 صفحه - از 17 تا 19)

کلید واژه های ماشینی : آذری، آذربایجان، ماد، زبان، عربی، مغ، آتورپات، آذر و آذر، کلمه، آذر و آذربایجان، آتش، آذربایجان و آذری، زبان فارسی، ترکی، زبان عربی، مقلوب، تاریخ، ایران، استعمال، آذرباد، باکو، لفظ، زبان فارسی نام آذربایجان، حکومت، قوم، آسیا، عثمانی، لفظ آذر در نام آذربایجان، زبان مردم آذربایجان، زبان مردم ماد قدیم

خلاصه ماشینی: "برای رفع اشتباه به طرف یادآوری‌ کردم که وقتی غازان خان در سدهء هشتم مسلمان شد و همراهان خویش را در آذربایجان،به اسلام و سکونت در محل اقامت جدید دعوت می‌کرد،رشیدالدین فضل الله‌ همدانی که بعدا از سعد الدوله کلیمی همدانی سلفش، خود را در خدمت خانان مغول برای اجرای منویات و تأمین اغراض ایشان قرار داده بود،سررشته کارهای‌ دیوانی و فرهنگی این حکومت نوبنیاد را بر عهده گرفت و برای اینکه بدین عنصر بیگانه مهاجم و تازه وارد،کیفیتی‌ و حالتی در خور تحمل و قبول مردم ایران بدهد در صدد تألیف قلوب بر آمد،به جمع‌آوری متون تاریخی-فارسی که‌ در دست مردم بود؛مانند تاریخ سلاجقه و غزنویان و غیره‌ پرداخت تا تاریخی جامع تألیف کند و آن مجموعه را به نام‌ جامع التواریخ موسوم کرد که در پایان آن کتاب مغول و تاتار را با تاریخ ترکان غزو سلجوقی به هم پیوست و قوم‌ غوز یا آغوز را در شخص آغوزومی معرفی کرد که به‌ حساب وی آذربایجان را به دست آورده بود و آنگاه برای‌ اینکه کلمه فارسی آذربایجان یا آذربایگان دیرین را به‌ «آذربیگ»ترکی خود ساخته‌ای برگرداند،این‌ ریشه‌سازی مجعول و تازه را در زبان فارسی بنیاد نهاد تا در زمان ما هم بهانه به دست فرزندان و بازماندگان ترکان‌ غزی بدهد که در راه عبور از خراسان و دامنه البرز کوه‌ به سوی آسیای صغیر ناگزیر بایستی از آذربایجان گذشته‌ باشند تا به قونیه و آنقره برسند و اساس حکومت سلجوقی‌ روم و سپس عثمانی را طرح کنند و به تدریج در مغرب‌ آسیا زمینه‌ای برای سابقه حضور دسته‌ای از سکنه آسیای‌ شرقی فراهم آورند،در نتیجه از سده سیزدهم هجری که‌ دولت امپراطوری-عثمانی بر قوم عرب بلکه بر مسلمانان‌ جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا حکومت سیاسی و مذهبی داشت و مسلمانان هندوستان هم که بیش از صد سال بود از رعایای انگلیس به حساب می‌آمدند،از اتباع‌ دینی خود ساخته و شناخته بود در زیر چتر حکومتی که‌ از اوایل سده دهم هجری بدین طرف،عنوان خلافت را، هم از عباسیان مقیم مصر بوده و برای تقویت و استیلای‌ سیاسی و قومی خود از آن بهره بر می‌داشت."

صفحه:
از 17 تا 19