Skip to main content
فهرست مقالات

از مرداد تاه امر داد

نویسنده:

(9 صفحه - از 203 تا 211)

کلید واژه های ماشینی : اوستائی ،ماه ،لفظ ،زردشتیان ،زبان ،ایران ،مرداد تاه امر ،شعر ،استعمال ،هند ،پارسی ،دینی ،موبدان ،اسامی ،اسلام ،هجری ،لهجه‌های ،پارسیان ،خرداد و مرداد ،زبانهای فارسی و پهلوی متداول ،اسامی روزهای ماه سغدی روز ،قدیم ،ماههای ایرانی مرداد روز ،فرهنگ ،مفهوم ،کتاب ،روایات ،زبان اوستائی ،زبان فارسی دری ،فارسی دری

خلاصه ماشینی:

"وقتی مسعودی در سدهء چهارم هجری بر پارس میگذشت یا اصطخری جغرافیای انسانی،پارس را در همان قرن وصف میکرد،از وجود گنجینهء معتبر اسناد اوستائی در نواحی پارس به نام و نشان یاد کرده‌اند و تاریخ روابط پارسیان ایران و هند که این جانب‌ در یک سخنرانی رادیوئی از مرز دانش بدان اشارهء کافی کردم ثابت میکند که در صدهء نهم هجری‌ یعنی سدهء پانزدهم میلادی مرکز فرهنگ و آیین بهدینان عالم،ایران بوده و در نوسازی و مراکز دیگر هند کسی که اوستا بخواند یا پهلوی بداند و یا آنکه به رسوم عادی مذهبی زردشتیان آشنا باشد وجود نداشته و دست نیاز و سئوال زردشتیان هند تا آخر عهد صفویه همواره پیش موبدان کرمان و یزد دراز بوده است. زرتشتیان ایران چون به اختلاف صورت و ساختمان الفاظ فارسی دری با اوستایی و پهلوی‌ بیش از برادران مسلمان ایرانی همدین خارجی خود واقف بودند وقتی میخواستند که‌ از امشا سپندان به اعتبار مقامی که در دین دارند،بویژه در نیایشها ویزشها،ناگریز آن را امره‌تات‌ اوستایی یا امرتات پهلوی میگفتند تا حق تقدس دینی در زبان‌های دینی ادا شود ولی وقتی از ماه‌ پنجم و روز هفتم از سال یزدگردی متداول میخواستند نام ببرند آن را بهمان قرار مصطلح قدیمی‌ «مرداد»میگفتند چنانکه نیاکان قدیم ایشان هم از پیش چنین گفته و بعد نیز همین صورت را به مسلمانان غیر ایرانی آموخته بودند و پیشوایان اسلام چون غیر از این صورت مروی و منقول‌ و اصیل و صحیح مرداد صورت دیگری از آن را نمیشناختند در آثار خود به ذکر همان اکتفا میکردند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.