Skip to main content
فهرست مقالات

لزوم هدف های مشخص برای فرهنگ

نویسنده:

(8 صفحه - از 113 تا 120)

کلید واژه های ماشینی : معلم ،فرهنگی ،مقصد ،هدف‌های ،مدرسه ،هدف‌های فرهنگی برنامهء فرهنگی ،زندگی ،فکر ،هدف‌های فرهنگی مقصدهائی مشخص ،جامعه ،انتخاب ،فعالیت ،برنامهء فرهنگی ،پیشرفت ،معلوم ،کار معلم از نوسازی فکر ،اعمال بی‌مقصد راه ،لزوم هدف‌های ،کسانی ،کار معلم ،تغییر ،اعمال بامقصد ،احساسات ،برنامهء درس ،هدف‌های فرهنگی ،معلمان حکمفرماست شاگرد ،کار ،فکر و احساسات شاگرد ،دستگاه فرهنگی تطبیق عمل ،برنامهء فرهنگ بدون درک هدف‌های

خلاصه ماشینی:

"اگر قبول داریم که کار تربیت تغییر رفتار و شخصیت و از نوساختن منش‌ آدمی است،و اگر بپذیریم که تغییر در جامعه از راه تغییر فکر افراد آن جامعه‌ ایجاد می‌شود مهم‌ترین مسئله‌ای که مطرح می‌باشد اینست که مربیان بدانند چه‌ تغییرات و تصرفاتی را در فکر و خلق؟موجب شوند و آن تغییرات و تصرفات در چه؟می‌باشند: برای هر معلم وظیفه‌شناس و دلسوز این سؤال پیش می‌آید که آیا باید شاگردان را وادارد که شرایط و محیط فعلی را آن‌چنان‌که هست بپذیرند یا اینکه آنها را تشویق کند که شرایط و محیط را تغییر دهند و بهبود بخشند؟آیا باید احساسات مذهبی را تقویت کند و توجه شاگردان را به امور اخروی معطوف کند یا باید به امور مادی و واقعیات روزمرهء زندگی بپردازد؟کدام‌یک از مواد ارزش‌ بیشتری دارند و باید دربارهء آنها تأکید زیادتر کرد؟آیا باید عادات و عرف و سنن‌ را چون یادگار دیرینه است درست قلمداد کند یا اجازه دهد که نسبت به این‌ قبیل موارد شاگردان شک کنند و درصدد اصلاح آنها باشند؟آیا باید شاگرد را مطیع بار آورد یا مستقل الرأی و قائم به ذات؟آیا باید اجازه داد از معلم انتقاد کنند یا آنچه معلم می‌گوید از روی تعبد بپذیرند؟ممکنست معلم از یک‌طرف‌ شاگرد را برای قبول کورکورانهء آنچه دیگران گفته و آنچه در کتاب نوشته‌اند آماده کند و از طرف دیگر انتظار داشته باشد شاگردان او افرادی آزادمنش و روشن‌بین و عاری از تعصب گردند و احساس مسئولیت کنند و متعهد گردند جامعهء خود را اعتلا دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.