Skip to main content
فهرست مقالات

دوازده سال در قاهره

نویسنده:

(7 صفحه - از 241 تا 247)

کلید واژه های ماشینی : کلثوم، مصر، هنر، ام‌کلثوم، ام کلثوم، مهیار، آواز، ام‌کلثوم در فستیوال آواز، عبد الوهاب، شعر، زن، عربی، ایران، فارسی، همسر، خواننده، جوانی، دختر، نادیه، فستیوال آواز پاریس شرکت، استاد، هنرپیشگان، عرب در فستیوال آواز، مقایسهء ام کلثوم و عبد، سخن، بانوان هنرمند، روحیهء هنرمندان مصری، نام نامی مهیار، استاد محمد عبد الوهاب، استاد نشأت

خلاصه ماشینی: "ولی همینکه نادیه داخل آپارتمان شد و با نظر خریداری قیافهء جالب او را با لباس‌ آبرومند و مدرنی که در بر داشت برانداز نمودم تعجب کردم و با خود گفتم چطور ممکن است‌ دختری با این آراستگی و قیافهء متجدد و لباس شیک حاضر بکلفتی بشود،ولی او در همین حیص‌ و بیص خود را بحمام رسانید و چند دقیقه بعد از حمام با تغییر شکل به لباس یک کلفت بیرون‌ آمد و بی‌درنگ سرگرم کار شد و مثل اینکه سالها با من بسر برده و از راه و رسم زندگی و سلیقهء من باخبر بوده بکار پرداخت و تا ساعت پنج بعدازظهر جز نیم ساعت که صرف ناهار کرد از پای‌ ننشست. بزرگترین شاهکاری که در خوانندگی از لحاظ دلبستگی بایران نشان داده و تابحال از وی‌ بیادگار مانده،همان ابیات آبدار و اشعار درربار«مهیار دیلمی»است که بیادبود وصلت‌ همایون دو خاندان سلطنتی ایران و مصر در قاهره خوانده و با لحن خود دلها را بی‌اختیار بسوی خود می‌کشد و شنونده را رغم ارادهء خودش مفتون مقام شاهنشاهی ایران،مخصوصا عظمت دربار انوشیروان قرار میدهد،بویژه هنگامی که میگوید: و ابی کسری علا ایوانه‌ این فی الناس اب مثل ابی‌ قد ورثت المجد من خیر أب‌ و قبست الدین من خیر نبی‌ و ضممت الفخر من اطرافه‌ سودد الفرس و دین العرب‌1 عبد الوهاب و بانویش‌ در سفارت شاهنشاهی‌ ایران در اینجا میخواهم چون مناسبت شیرینی پیش آمده قبل از اینکه‌ مطلب فراموش شود این سرگذشت لطیف و دلپذیر را که از «عبد الوهاب»بخاطر دارم در این یادداشتهای ساده بازگو کنم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.