خلاصه ماشینی:
"در اینصورت چنین اقتضا میکرد که ایشان پرسش خود را به ترتیب دیگری تنظیم میکردند و در مجلهء غرای یغما عرضه میداشتند که: در دیوان خاقانی مصراع اول از مطلع قصیدهء ایوان مداین خاقانی با عجز از«دیده نظر کن هان»خاتمه مییابد و در برخی از نسخ به صورت«از دیده عبر کن»و در برخی دیگر هم«نگه کن»ضبط شده است،کدام یک از این سه صورت اصح و انسب است؟] -2- تعلیل شادروان سعید نفیسی از لفظ«عبر»برای ترجیح«نظر»در روایت شعر بطور کلی کامل و قابل قبول نیست؛زیرا در این شعر سخن از عبر بر وزن«بزن»نیست که جمع عبرت به معنی پند و اعتبار و یا خود به معنی عبرت باشد و بتوان انکار وجود آن را در لغت عرب به چنین مفهومی کرد و به کمک تعبیر و تعلیل نارسائی«نظر»را به جای«عبر» قرار داد،بلکه باید متوجه بود از ریشهء(ع ب ر)در زبان عربی صیغههای مختلفی به معانی مختلف وجود دارد که ممکن است برخی از آنها بر وزن نظر و با«دیده»بهمان اندازهء«نظر» مناسبت داشته باشند."