Skip to main content
فهرست مقالات

احتجاجات و سؤالات و توضیحات

(6 صفحه - از 109 تا 114)

خلاصه ماشینی:

"ضمنا همین بیت در بعضی از چاپهای کلیات سعدی(از جمله چاپ بمبئی سال 1309) به این صورت است: اینک عسلی دوخته دارد مگس نحل‌ شهد لب شیرین تو زنبور میان را و عسلی به معنی پارچهء زردی است که یهودان بر دوش می‌افکنده‌اند که«غیار»گفته‌ می‌شود و خاقانی گفته است : یهودآسا غیاری وز بر کتف مسلمانان‌ اگر شان بر در اغیار دین بینی به دربانی (دیوان خاقانی تصحیح نگارنده ص 414) و با این معنی،شرح بیت سعدی واضح‌تر است و نظیر آن بیت دیگری است از سعدی‌ که می‌گوید: این حلاوت که تو داری نه عجب کز دستت‌ عسلی پوشد و ز نار ببندد زنبور *** مشهد-سرای سلطانی-اشرف‌زاده سبزواری: کف شاه محمود والاتبار نه اندر نه آمد سه اندر چهار در شمارهء 21 بهمن 47 آن مجله شرحی برای توضیح مقصود حکیم فردوسی از شعر نامبرده مرقوم بود بنقل از بیانات آقای جمال‌زاده و ما با مراجعه باصل مقاله در مجله‌ (فردوسی‌نامه مهر)چون مقصود گوینده کاملا معلوم نشد اینک بعرض میرساند که مقالهء مزبور که متکی بدلیل صحیح و مستدلی نبود فقط به احتمال و تخمین و بلکه با تردید مطالبی نقل شده‌ بنام حساب العقود که اساسا در اصل و ریشه آن کاملا مورد تردید و مخصوصا در نزد توده‌ مردم با انکار روبرو میشود و چنین مطلبی نمیتواند پایه علمی و مایه بیان مقصود شاعری حکیم‌ که شعرش را برای جامعه و توده مردم گفته بشود...."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.