خلاصه ماشینی:
دورههای ادبیاتشوروی تاجیک تقریبا هفتاد سال از سدۀ بیستممیلادی را فرا میگیرد؛هر چند از نظر پوشیده نیستولی باید گفت که دورهبندی ادبیات طبق مراحل جامعهو دولت شوروی صورت گرفته است.
استاد صدرالدین عینی بخارایی در سال 1925 درتذکرۀ پر ارزش«نمونۀ ادبیات تاجیکی»گفته بود کهادبیات نو تاجیک از سال 1905 یعنی آغاز انقلاب اولروس آغاز میشود ولی متأسفانه این فکر بعدها تداومنیافت.
ا-مرحلۀ جدل برای رهایی از ظلمو جهالت: از تألیفات دانشمندانی مانند عبدالغنی میرزایوف،ساتم خان الخ زاده،رسول هادی زاده،خالق میرزا-زاده،علی قلی دیوانه قولوف،گلثوم گلیم اوا و دیگرانکه آثار ادیبان معارف پرور و بویژه احمد مخدوم دانشرا تحقیق کردهاند چنین بر میآید که این مرحله ازادبیات فارسی که در ماورالنهر صاحب مشخصاتیبوده،به سبب آنها،از ادبیات کهنه یعنی ادبیات قرونوسطا،کمی دور شده و به ادبیات نو نزدیک میشود.
ادیبان این مرحله در مسألۀ زبان و سبک نثر،قدمبزرگی پیش گذاشتند،بدان گونه که اگر زبان آثار منثورعهد پیشین،مرکب و غیر قابل فهم عامه باشد،زبان،حکایت،سفرنامه،و دیگر تألیفات نویسندگان جدید،ساده و عامهفهم است.
این یگانه اثر بزرگ ادبیات فارسی تاجیک استکه در ایران به طبع رسیده است.
اماحل این موضوع،با مرحلۀ دوم ادبیات،تفاوت کلیدارد؛یعنی اگر ادیبان پیشین مانند سراج حکیم وعبدالرووف،فقطرت کشورهای خارجی را ستوده و آنها رابرای هموطنان خود نمونۀ عبرت و شایستۀ پیروی قرارداده باشند،شاعران بعدی،بر عکس،روزگار مردممملکتهای خارجی را بالاتر از حد خود نشان داده وحیات خلق شوروی را بالاتر از همه گذاشتهاند.
5-مرحلۀ رشد ادبیات حقیقی مردمی این مرحله اکنون چندان قابل توجه نیست و سه،چهار سال از آن سپری شده است و خلاص!بنابراینبر شمردن نمونههای آن،کاری جدی نخواهد بود.