Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی کتاب - بخش ابن عربی از کتاب «وحدت وجود به روایت ابن عربی و مایستر اکهارت»

نویسنده:

(12 صفحه - از 77 تا 88)

خلاصه ماشینی:

"اینکه در بررسی اندیشه یک فیلسوف یا عارف،محور مطالعه،یکی ازآثار او باشد به خودی خود نه‌تنها خالی از اشکال بوده بلکه بسیار پسندیده است اما اعمال این رویه درکتاب حاضر دو اشکال دارد: اشکال اول اینکه واقعیت مذکور یا باید در عنوان اثر منعکس گردد و یا حداقل در مقدمه کتاب به آناشاره شود؛دقیقا همان کاری که ایزوتسو در مورد«صوفیسم و تائوئیسم»کرده و مولف محترم نیز درپیش‌گفتار(ص 14)بخشی از آن را چنین آورده است:«با توجه به حجم کتاب‌های ابن عربی برای فهمآرای او باید روح افکارش را به دست آورد و گرنه در اقیانوسی از مفاهیم،رموز و تشبیهات غیر منظم واحتمالا ناسازگار در سراسر آثارش گرفتار خواهیم آمد». اما از سوی دیگر،با حذف وسائط و شارحانی مانند صدر الدین قونوی(که جامی دربارهاو می‌گوید:«مقصود شیخ در مسئله وحدت وجود بر وجهی که مطابق عقل و شرع باشد جز به تبعتحقیقات وی(یعنی صدر الدین)و فهم آن کما ینبغی میسر نیست»؛نکته‌ای که ویلیام چیتیک نیز عینآن را ازصفحه 556 نفحات الانس نقل می‌کند(صفحه سی و یک تصحیح نقد الفصوص جامی))،عبد الرزاق کاشانی،قیصری،ابن ترکه،جامی و دیگران،میان ما و ابن عربی گسستگی هائل و شکافیهولناک پدید می‌آورند و برای پر کردن این شکاف از دو واسطه:یکی منابع فرعی(به معنای غیر اصیل)،و دیگری علائق و سلائق خود بهره می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.