Skip to main content
فهرست مقالات

نظری بکتابهای فارسی دبیرستانی

نویسنده:

(7 صفحه - از 149 تا 155)

خلاصه ماشینی:

"1قطعهء چهارم از قصاید مرحوم بهار است با مطلع: برخیزم و زندگی ز سر گیرم‌ وین رنج دل از میانه بر گیرم (1)-مراجعه شود به(سیر الملوک)(هیوبرت دارک)بنگاه ترجمه و نشر کتاب ص 53 بیقین وقتی قطعات مورد مطالعه دانش آموزان این مایه نا هماهنگ و از جهت سبک‌ نگارش و میزان لغات و نکات ادبی متفاوت و پراکنده باشد،دانش آموز هرگز نخواهد توانست از مجموع مطالعات پراکندهء خود نظمی منطقی در ذهنش بوجود آورد و با دوره و سبکی خاص آشنا شود،و شیوه‌ای خاص در نویسندگی پیدا کند. اعتقاد اینجانب بر این است باید دوره‌های ادبی را به تناسب کلاسهای مختلف تقسیم کرد و حتی الامکان این تقسیم‌بندی طوری باشد که ابتدا دانش آموزان را با نثر و نظم مأنوس‌ معاصر آشنا کند و بتدریج-آنها را در سالهای آخر تحصیل در دبیرستان به دقایق و ظرائف‌ ادبی گذشته آشنا سازد-تا کم‌کم بر اثر آشنائی با معنی حقیقی آثار ادبی ذهنی شکفته و بارور یابند و با آثار ادبی متناسب با زمان آشنائی پیدا کنند-چه بسا که اگر ادبیات بمعنی‌ واقعی با نظمی منطقی در دبیرستانها تدریس شود-نتایجی بسیار زودتر از حال نصیب‌ کشورمان شود-نتایجی که آثار آن در همهء جنبه‌های دیگر زندگی ما بمعنی واقعی‌ پدیدار گردد. ب-نکات جزئی: 1-قطعاتی که از متون ادبی در کتابهای فارسی دبیرستانی نقل شده است گاه به غلط به متن دیگری غیر از آنچه هست نسبت داده شده است چنانکه در کتاب فارسی پنجم ادبی‌ قطعه‌ای آمده است تحت عنوان«رسم و آئین ملوک عجم»و در بالای آن نوشته شده است‌ (از نصحیة الملوک غزالی)و حال آنکه این قطعه از کتاب مزبور نیست بلکه از کتاب سیر الملوک‌ (یا سیاستنامهء خواجه نظام الملک)است که عینا آنرا در صفحه 53 کتاب(سیر الملوک)که به‌ اهتمام(هیوبرت دارک)تصحیح و چاپ شده است می‌توان یافت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.