Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه های دانش در جهان اسلامی: پیدایی و دگرگونی آنها از مسجد تا مدرسه

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 685 تا 688)

کلید واژه های ماشینی : مسجد ،جایگاههای دانش در جهان اسلامی ،دانش ،اسلامی ،مدرسه ،دین ،مسجدها نخستین جایگاه دانش ،بغداد ،بصره ،قرآن ،مدینه ،انجمنهای بزرگی در مسجد بصره ،شعر ،عرب ،آموزش ،مردم ،پیامبر ( ص ) ،اصول دین و مقدمات اسلام ،مسجد بصره ،واژه‌شناسی ،خداوند ،مسجد جامع بصره ،مسجدهای کوفه و مساجد بغداد ،کتاب ،دانشمندان ،مسجد پیامبر ،مسجدها به روزگار پیامبر ،انجمن درس دانش ،فراوانی ،مسلمانان اصول دین

خلاصه ماشینی:

"کار سترگ،انگیزه‌ی مستقیمی است در به وجود آمدن فرقه‌ی بزرگ اسلامی- فرقه‌ی«معتزله»-و به پا داشتن نخستین انجمن درس دانش کلام،در مسجد بصره،به‌ هنگامی که«واصل بن عطاء»و«عمرو بن عبید»از انجمن حسن بصری کناره گرفتند، و با همکاری تنی چند از شاگردان خود،انجمن درس ویژه‌ای به وجود آوردند(احمد امین:فجر الاسلام،ج 1،ص 198). در دانشهای واژه‌شناسی(لغت)و نحو،«خلیل بن احمد فراهیدی»-پایه‌گذار دانش عروض و فن لغتنامه‌ها در زبان تازی-بشکفت و بیشتر زندگیش را،در بصره،به‌ وارستگی و پارسایی سپری ساخت تا اینکه در سال 174 هـ بدرود جهان گفت و نیز شاگرد او-«سیبویه»-مرده به سال 180 هـ-که پیشوای مردم بصره در نحو بود و«جاحظ» مرده به سال 255 هـ در ادبیات شکوفا گردیدند،از اینرو،مسجدهای اسلامی،نخستین‌ جایگاههای دانش به شمار می‌آیند. بدینگونه از روزگار پیامبر(ص)تا سده‌ی چهارم هجری،مسجد،دگرگونی و گسترش یافت و رسالت خود را در انتشار اعتقاد اسلامی و دمیدن روح رزمی،در رزمندگان‌ و آماده ساختن آنان برای دفاع از میهن اسلامی،انجام داد؛بدانسان که پیروزی مهمی‌ در فرهنگ اسلامی بدست آورد و آغاز به گسترش نهاد؛تا جایی که آن دانشها را هماهنگ و توجیه ساخت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.