Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه های دانش در جهان اسلامی پیدایی و دگرگونی آنها از مسجد تا مدرسه (2)

نویسنده:

مترجم:

(5 صفحه - از 748 تا 752)

کلید واژه های ماشینی : دانش ،مدرسه‌ها ،دانشسرا ،حمدانی ،کودکان ،بغداد ،کاخ ،جایگاههای دانش در جهان اسلامی ،مناظره ،دانشمندان ،آموزگاران ،مکتبها ،خواندن ،کتابخانه ،شعر ،ادیبان ،بن حمدان موصلی ،موصلی ،مأمون ،آموزش ،جهان اسلامی پیدایی ،مدرسه ( ،مردم ،علم ،مودب ،پاداش ،ابن حمدان موصلی ،فرمانروایی ،دانشسرا کتابخانه ،دانشسراها واپسین جایگاههای علمی

خلاصه ماشینی:

"این همان بود که مدرسه‌ها و به شکلی ویژه،مدرسهء نظامیهء بغداد-را برای دانشجویانی که می‌خواستند آموزش عالی‌ خود را به پایان برسانند و به دانشهای نوینی مانند: اصول فقه،تفسیر،حدیث و دیگر دانشها دست یابند و مجال خواندن آنها در مکتبها فراهم نمی‌آمد،گسترش می‌داد و آماده می‌ساخت. هنگامی که دولت عباسی ناتوان گردید و دامنه‌های آن کوتاه شد و دولتهای جداگانه‌ روی کار آمدند؛پادشاهان و فرمانروایان این دولتها،در آوردن نامی‌ترین دانشمندان و (1)-«ابن کلس،یعقوب»(به کسرک ول)-930-991-یهودی و از مردم بغداد بود و وزیر خلیفه عزیز فاطمی وی مسلمان شد و وزنه‌ای در علوم اسلامی گردید. برای این دانشسرا کتابخانه و دربانانی تعیین شده بود و در آنجا گروهی مأموریت یافتند، به مردم علوم بیاموزند نوشت‌افزار مورد نیاز آنان مانند مرکب،قلم و کاغذ در دسترس‌ گذاشته شده بود(المقریزی،الخطط،ج 2،ص 334)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.