Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مکتب روان شناسی به عنوان مکتب روان شناسی واقع بینانه، معیار و هماهنگ کننده و لزوم آشنائی دانشجویان با آن

نویسنده: ؛ ؛

کلیدواژه ها : مکتب روان‌شناسی اسلامی ،مکتب‌ روان‌شناسی واقع‌بینانه ،مکتب روان‌شناسی هماهنگ‌کننده‌ عقل فطری ،فطرت(فطرت اصلی ،فطرت تبعی) ،2Lعقل تجربی ،شهوت

کلید واژه های ماشینی : مکتب روان‌شناسی واقع‌بینانه ،مکتب روان‌شناسی ،روان‌شناسی اسلامی ،شهوت ،واقع‌بینانه ،پیامبر اسلام ،مکتب روان‌شناسی معیار ،نظریه مکانیستی حیات ،انفعال‌های روانی انسان ،مکتب روان‌شناسی اسلامی ،اصالت روان ،روان‌شناسی انسان ،شهوت کشمکش دائمی وجود ،نقطه‌نظرهای اسلامی ،درسهای روان‌شناسی ،مکتب معیار ،ساختار روانی ،مکانیستی حیات ،مجری طرح ،روانشناسی اسلامی ،عامل حیات ،فعل و انفعال‌های روانی ،نقطه‌نظرهای مکتب ،کنترل شهوت ،استادان منتخب دانشگاه‌ها ،ساختار عقلانی انسان ،اصول روان‌شناسی ،جنبه‌های اسلامی ،تعریف برداشت ،مرکز عقل

پیامبر اسلام(ص)تعریف برداشت واقع‌بینانه و علمی را به‌ این صورت بیان می‌کند:«خدایا هر چیز را آن‌چنان‌که هست به‌ من بنمایان».این برداشت صددرصد واقع‌بینانه است و به‌ عبارت دیگر،«روان‌شناسی اسلامی»یعنی«روان‌شناسی انسان‌ آن‌چنان‌که هست».اسلام به غیرمادی بودن روان تأکید می‌کند و ساختار شخصیت را ترکیبی از ساختار عقلانی و شهوت‌ می‌داند.علی علیه السلام ساختار عقلانی را مرکب از عقل فطری‌ و عقل تجربی معرفی می‌کند و امام صادق علیه السلام،مغز را به‌ عنوان مرکز عقل تجربی مطرح می‌نماید.از دیدگاه پیامبر اسلام‌ (ص)بین عقل فطری و شهوت کشمکش دائمی وجود دارد و در هر لحظه هرکدام از نیروهای فوق سعی می‌کند حاکمیت‌ شخصیت را به عهده گیرد.امام خمینی(رض)و علامه‌ طباطبائی(ره)کلیه آموزشهای الهی-اسلامی را ابزاری برای‌ شکوفایی فطرت و کنترل شهوت معرفی می‌کنند.این مکتب به‌ عنوان مکتب معیار می‌تواند کلیه مکتب‌های روان‌شناسی‌ معاصر و مکتب‌هایی را که از ابتدای تاریخ علم مطرح شده‌اند، بررسی و تجزیه و تحلیل نماید. شکی نیست که انسان یک سازمان روانی بیشتر ندارد و یک مکتب واقع‌بینانه و همه‌جانبه می‌تواند تمام ابعاد طبیعی و مرضی مربوط به فعل و انفعال‌های روانی‌ انسان را تبیین نماید.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.