Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مکتب روان شناسی به عنوان مکتب روان شناسی واقع بینانه، معیار و هماهنگ کننده و لزوم آشنائی دانشجویان با آن

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 1 تا 10)

کلیدواژه ها :

مکتب روان‌شناسی اسلامی ،مکتب‌ روان‌شناسی واقع‌بینانه ،مکتب روان‌شناسی هماهنگ‌کننده‌ عقل فطری ،فطرت(فطرت اصلی ،فطرت تبعی) ،2Lعقل تجربی ،شهوت

کلید واژه های ماشینی : روان، مکتب روان‌شناسی واقع‌بینانه، مکتب روان‌شناسی، عقل، بررسی مکتب روان‌شناسی، اسلامی، انسان، شهوت، فطرت، پزشکی

پیامبر اسلام(ص)تعریف برداشت واقع‌بینانه و علمی را به‌ این صورت بیان می‌کند:«خدایا هر چیز را آن‌چنان‌که هست به‌ من بنمایان».این برداشت صددرصد واقع‌بینانه است و به‌ عبارت دیگر،«روان‌شناسی اسلامی»یعنی«روان‌شناسی انسان‌ آن‌چنان‌که هست».اسلام به غیرمادی بودن روان تأکید می‌کند و ساختار شخصیت را ترکیبی از ساختار عقلانی و شهوت‌ می‌داند.علی علیه السلام ساختار عقلانی را مرکب از عقل فطری‌ و عقل تجربی معرفی می‌کند و امام صادق علیه السلام،مغز را به‌ عنوان مرکز عقل تجربی مطرح می‌نماید.از دیدگاه پیامبر اسلام‌ (ص)بین عقل فطری و شهوت کشمکش دائمی وجود دارد و در هر لحظه هرکدام از نیروهای فوق سعی می‌کند حاکمیت‌ شخصیت را به عهده گیرد.امام خمینی(رض)و علامه‌ طباطبائی(ره)کلیه آموزشهای الهی-اسلامی را ابزاری برای‌ شکوفایی فطرت و کنترل شهوت معرفی می‌کنند.این مکتب به‌ عنوان مکتب معیار می‌تواند کلیه مکتب‌های روان‌شناسی‌ معاصر و مکتب‌هایی را که از ابتدای تاریخ علم مطرح شده‌اند، بررسی و تجزیه و تحلیل نماید. شکی نیست که انسان یک سازمان روانی بیشتر ندارد و یک مکتب واقع‌بینانه و همه‌جانبه می‌تواند تمام ابعاد طبیعی و مرضی مربوط به فعل و انفعال‌های روانی‌ انسان را تبیین نماید.

خلاصه ماشینی: "روش کار این پژوهش به سئوالهای اصلی زیر جواب می‌دهد: 1-آیا انسان و سایر موجودهای زنده فقط مجموعه‌ای از ملکولها هستند یا یک عامل غیرشیمیائی نیز در آنها نقش دارد؟ 2-هر انسان دارای چند هویت‌ (Identity) و چند ساختار روانی‌ (Pasychic apparatys) می‌باشد؟آیا در هویت و ساختار روانی انسان یک عامل نقش دارد یا دارای ابعاد مختلف‌ می‌باشد؟ 3-چند مکتب روان‌شناسی برای توجیه تمام ابعاد مربوط به‌ جنبه‌های طبیعی و مرضی انسان مورد نیاز می‌باشد؟ 4-آیا می‌توان از روان‌شناسی اسلامی به عنوان مکتب معیار و هماهنگ‌کننده استفاده کرد یا خیر؟ کلید اصلی برای جوابگوئی به سئوالها و جنبه‌های‌ فوق،دیدگاه«اصالت روان»می‌باشد و می‌توان گفت‌ اعتقاد و یا عدم اعتقاد به اصالت روان،فرق عمده دیدگاه‌ ادیان توحیدی با سایر نظریه‌پردازان می‌باشد. همچنین ابن عباس نقل می‌نماید که خداوند به داود(ع) وحی فرمود که«در مورد چهارده مطلب از سلیمان سئوال کند و اگر جواب گوید علم و نبوت را به او ارث دهد»در یکی از سئوالهای چنین آمده است:«پسرم مرکز عقل در تو کجاست؟«و او (1)-(شیخ صدوق:علل الشرایع(ترجمه مسترحمی)کتابفروشی‌ مصطفوی صفحه 12-02) (2)-غریزه العقل تحدوا علی لاستعمال العدل:خصل و خوی عقل و خرد، انسان را بر عدل کردن وادار می‌نماید(غرر الحکم،ج 4 ص 973). محدودیت‌ها و موانع طرح با توجه به این موقعیت که پژوهش فعلی اولین پژوهش در راه‌ انطباق متون درسی دانشجویان پزشکی با موازین شرع می‌باشد به علت عوامل زیر کمبودهائی دارد: 1-عدم سابقهء قبلی 2-کمبود مقاله‌ها و کتابهای منتشر شده در زمینه انطباق 3-کم بودن ساعات تدریس درسهای روان‌شناسی عمومی‌ و روان‌پزشکی نظری که برای هرکدام فقط دو واحد درس‌ ملحوظ شده و در نتیجه سهم جنبه‌های اسلامی نیز به‌طور اجباری محدود می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.