Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی کیفیت زندگی (بعد روان شناختی) پرسنل دانشگاه آزاد اسلامی اراک در سال 1382

نویسنده: ؛ ؛

کلیدواژه ها : كيفيت زندگي – بعد روان شناختي ،آزمون( SCL ،،R) ،دانشگاه آزاد اسلامي واحد اراك

کلید واژه های ماشینی : دانشگاه آزاد اسلامی اراک ،کیفیت زندگی ،پرسنل دانشگاه آزاد اسلامی ،اختلال روانی ،اختلال ،پرسنل ،بررسی اپیدمیولوژی اختلال روانی ،شیوع ،روان‌شناختی ،دانشگاه ،بررسی کیفیت زندگی ،بهداشت ،شیوع اختلال روانی ،عملکرد ،آزمون ،اراک در سال ،SCL ،نمره ،نمره کیفیت زندگی فرد ،پزشکی ،کیفیت زندگی فرد ،بعد مهم کیفیت زندگی فرد ،مطالعه ،میزان شیوع اختلال روانی ،مقیاس ،نمره کیفیت زندگی ،روان‌شناختی کیفیت زندگی ،میزان اختلال روانی ،ارتباط وسیع اختلال روان‌شناختی ،بررسی

مقدمه:کیفیت زندگی شامل تمام عملکردهای زندگی مانند عملکرد احساسی, فیزیکی, شیمیائی, درد,خستگی وغیره می باشد. این عبارت عموما به تغییر پذیری در دامنه زندگی افراد بر اساس اندازه گیری ارگانیسم های مختلف بدن می باشد و یکی از ابعاد مهم کیفیت زندگی افراد بعد روان شناختی آن می باشد. به صورت کلی کیفیت زندگی برای افراد مختلف در موقعیت های مختلف تعابیر متفاوتی دارد ولی اصولا به رضایت افراد از زندگی خود بر می گردد. تحقیقات مختلف ارتباط وسیع اختلالات روان شناختی را با کیفیت زندگی آشکارا بیان نموده اند, شیوع اختلالات روانی در کشورهای مختلف متغیر می باشد و از 3/7 تا 5/52 درصد متغیر است. در کشور ما بر اساس مطالعات انجام شده این شیوع بین 9/11 تا 8/23درصد گزارش گردیده است. مواد و روش ها: با توجه به مطالب بالا این مطالعه در بین پرسنل دانشگاه آزاد اسلامی اراک جهت تعیین بعد روان شناختی کیفیت زندگی آنها انجام و متغیرهای جنس, مدرک تحصیلی و نوع استخدام آنها ثبت گردید. حجم نمونه بر اساس یک نمونه تصادفی مقدماتی از بین پرسنل این دانشگاه 132 نفر تعیین شد و سپس به طریقه نمونه گیری سیستماتیک نمونه ها مورد بررسی قرار گرفتند.ابزار جمع آوری داد های مطالعه آزمون(SCL-90-R ) می باشد.نتایج: نتایج مطالعه نشان داد که 3/33درصد از پرسنل این دانشگاه دچار یکی از انواع اختلالات روانی بوده اند که رقم قابل ملاحظه ای می باشد. این اختلال در زنان 1/23%و در مردان 40% بوده است. ارتباط آماری معناداری بین وجود اختلالات روانی با جنس و نوع استخدام وجود نداشت. بحث: ارتباط آماری معناداری بین سطح تحصیلات افراد و وجود اختلالات روانی مشاهده گردید, به طوریکه هر چه سطح تحصیلات افزایش می یافت مقدار این اختلالات نیز افزایش پیدا کرده بود. میزان اختلالات روانی در این مطالعه با میزان کشوری آن 21% اختلاف آماری معنادار دارد و میزان ابتلای در این دانشگاه بالاتر از میزان کشوری آن بوده است.با توجه به یافته های این تحقیق, مسئولیت‌سیاست گزاران و برنامه ریزان بهداشتی کشوردررابطه با تدوین برنامه های اجرای بهداشت‌روان را بیش‌از پیش نمایان می سازد

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.