Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی ارتباط بین تحصیل و سلامت روانی در دو گروه دانشجویان سال اول و آخر دانشکده علوم پزشکی جهرم

نویسنده:

کلیدواژه ها : ‌سلامت روان ،تحصیل ،پرسش نامه سلامت عمومی

کلید واژه های ماشینی : سلامت روانی ،دانشجویان ،روانی ،پزشکی ،افسردگی ،سلامت روانی دانشجویان ،اختلال ،بهداشت روان ،دانشکده علوم پزشکی جهرم ،تحصیل و سلامت روانی ،اضطراب ،گروه دانشجویان سال ،سلامت عمومی دانشجویان سال ،بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان ،دانشجویان سال اول ،گروه دانشجویان پزشکی پسر ،پرسش‌نامه سلامت عمومی ،پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم ،پرسش‌نامه ،بررسی مشکلات بهداشت روانی دانشجویان ،سلامت روان دانشجویان تائید ،وضعیت سلامت روانی دانشجویان دانشگاه ،پیش‌بینی وضعیت سلامت روانی دانشجویان ،میانگین نمرات ،مشکلات ،سلامت روانی دانشجویان ورودی سال ،سلامت عمومی ،همکاران بررسی وضعیت سلامت روانی ،تفاوت میانگین نمره کل دردوگروه ،اختلالات روانی

مقدمه: با پیشرفت صنعت و تکنولوژی جدید و مشکلات مربوط به آن ، اختلالات و بیماری های روانی همانند مشکلات جسمانی افزایش چشمگیری یافته اند و یافته های اخیر به دست آمده از مطالعات طولانی مدت، تاثیر تحصیل رادر سلامت روان دانشجویان تائید کرده است.روش انجام کار: این مطالعه یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است که با هدف بررسی رابطه بین تحصیل و مشکلات سلامت روان بین دو گروه سال اول و آخر دانشکده پزشکی جهرم انجام شده است.مطالعه روی 136 دانشجو انجام شد.داده ها به وسیله پرسش نامه در دو گروه بخش جمع آوری شد.بخش اول شامل یافته های جمعیت شناختی و بخش دوم شامل پرسش نامه سلامت عمومی 28 سواله بود که جهت بررسی چهار وضعیت بهداشت روان شامل جسمانی کردن,اضطراب,عملکرد اجتماعی و افسردگی به کار می رود. نتایج :نتایج بدست آمده نشان داد که ارتباط معنی داری بین سلامت عمومی دانشجویان سال اول و آخر از نظر مشکلات جسمانی ، اضطراب و افسردگی وجود دارد.(P<0/05) همچنین میانگین نمره هر دو گروه از نظر وجود اختلال در عملکرد اجتماعی بالا بوده و هر دو گروه درجات بالایی از اختلال را نشان می دادند. دیگر یافته ها نشان دهنده این است که در هر دو گروه شرکت کننده 7/75 درصد سالم 6/20 درصد مشکوک و7/3 درصد اختلال به صورت بارز نشان دادند. همچنین میزان افسردگی در گروه متاهلین بیشتر از مجردین بود(P<0.05)، و گروه دانشجویان پزشکی پسر، اختلال در عملکرد را بیشتر از دختران نشان دادند(P<0.05).اما ارتباط معنی داری بین تفاوت میانگین نمره کل دردوگروه دخترو پسرویا دوگروه پزشکی وپرستاری به دست نیامد.بحث: با توجه به تا ثیر تحصیل بر ایجاد آسیب های روانی در دانشجویان پیشنهاد می گرددتا برنامه های ارتقائ سلامت روانی دانشجو در برنامه های آموزشی، مد نظر قرار گیرد.

خلاصه ماشینی:

"بررسی ارتباط بین تحصیل و سلامت روانی در دوگروه دانشجویان سال اول و آخر دانشکده علوم پزشکی جهرم لیلا مصلی نژاد،1دکتر میترا امینی2 1کارشناس ارشد بهداشت روان پرستاری ،2 متخصص پزشکی اجتماعی خلاصه واژه گان کلیدی: مقدمه ‌ دانشجویان هر جامعه دسترنج معنوی و انسانی آن جامعه بوده و از سرنوشت سازان و سازماندهان فردای کشور خویشند. از جمله در تحقیقی که بوالهری و پیروی 1373 در بررسی وضع تحصیلی و سلامت روانی دانشجویان ورودی سال تحصیلی (73-72 )دانشگاه تهران با استفاده از آزمون) (SCL-90-R انجام دادند، مشخص شدکه در بدو شروع تحصیل ازنظر سلامت روانی بین دانشجویان تهرانی و شهرستانی و افراد با سهمیه قبولی و پذیرفته شدگان آزاد تفاوت معنی داری وجود ندارد . در مطالعه گوتری و همکاران (1998) از این پرسش نامه به عنوان بهترین وسیله برای پیش بینی وضعیت سلامت روانی دانشجویان در سال آخر تحصیل یاد شده است ، سایتو و همکاران و،‌هاتوپ و همکاران نیز نشان دادندکه فرمهای کوتاه 12 سوالی همان کارایی آزمون 60 سوالی را دارد و از روایی و پایایی کافی برخوردار است (12، 11،10، 9 ، 8 ). جدول شماره 2- توزیع فراوانی میانگین نمرات دانشجویان در آزمون GHQ درصد فراوانی شاخص 7/75 103 سالم 6/20 28 مشکوک 7/3 5 وجود اختلال 100 136 جمع دیگر یافته های پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات کسب شده در دو گروه مجردین و متاهلین از نظر افسردگی تفاوت معنی داری وجود داشت ( P<0. Hastings, Teresa, L, etal : Gender diffrences in coping & daily stress in conduct disordered& noncouduct disorderol adolescents, Journal of psgchopthology & behavioral Assesment, 1996 sep."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.