Skip to main content
فهرست مقالات

احمد مطر شاعر خنده های تلخ

نویسنده:

(4 صفحه - از 29 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : احمد مطر، شعر، شاعر، احمد مطر شاعر خنده‌های تلخ، عرب، شعر احمد مطر، لافتات، خواب، سیاسی، پلاکاردها

خلاصه ماشینی:

"براستی چرا احمد مطر این نام را برای شعرهای خود برگزیده است؟بی‌شک از نظرگاه ظاهری، کوتاه بودن این اشعار و کوتاه بودن مضامین پلاکاردی در جهان سیاست، مورد عنایت شاعر بوده است، اما از نظرگاه باطنی، وجوه دیگری را نیز برای این نامگذاری می‌توان برشمرد. با این تفاوت که اگر کاریکاتوریست‌ها، روی نابسامانی اعضای تشکیل دهنده چهره سوژه خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و عدم تناسب فی‌المثل بینی را با چشم، و دهان را با گونه‌ها، مایه اصلی کار خود قرار می‌دهند و در کل«صورت»سوژه را به گونه‌ای مضحک بازمی‌آفرینند، احمد مطر به عنوان شاعری تیزبین و حساس «سیرت»سوژه‌های خود را بازآفرینی می‌کند و تضادهای معنوی«سوژه»ها را به رخ خواننده اشعار خویش می‌کشد و همواره عدم تناسب حرف با عمل و ناخوانی صورت با سیرت برای او الهام دهنده و محرک سرودن«پلاکاردها»ی جدید است. ای دوست عرب من [شعر«هویت»، لافتات 2، ص 68] اگر مرحوم سپهری در شعر مشهور خود«نشانی»، آدرسی عارفانه و حیرت‌آلود می‌دهد، احمد مطر در پاسخ این سؤال که«خانه دوست کجاست»با استفاده از حکایات فولکلوریک عرب، آدرسی کاملا پلیسی می‌دهد که وضعیت اختناق حاکم بر کشورهای عربی بخصوص کشور عراق را ترسیم می‌کند:خانه دوستم را گم کردم و از عابران نشانی او را پرسیدم. در این مضمار، شاعر، مردمی را که حکام مرتجع و وابسته عرب بر ایشان نه دینی باقی گذاشته‌اند و نه دنیایی، به طنز«امت وسط»می‌نامد![شعر«تسلیتی بر روی کارت تبریک»، لافتات 1، ص 134] در تلمیح به داستانهای معروف و حکایات قدیمی، اشعاری در دو کتاب احمد مطر یافت می‌شود که برای خواننده ایرانی-به دلیل آشنایی با این حکایات-می‌تواند جالب توجه باشد: از من توقع رسیدن به تمدن را دارند حال آنکه همه راههای آن، باطل و بیهوده است و گامهای من همه عاریه!"

صفحه:
از 29 تا 32