Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیم و تربیت اسلامی

نویسنده:

(4 صفحه - از 26 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت، حس، تعلیم و تربیت اسلامی، ادراکات، مادی، فلسفه، علم، انسان، تجربه، عقل

خلاصه ماشینی:

"تعلیم و تربیت بنظر او عبارت است از باز- سازی و نوسازی تجربه که این به نوبه خود به‌ هستی مفهوم و معنا می‌بخشد روش استقراء و سپس رسیدن به مرحله قیاس را توصیه میکند. نخست اینکه دیوئی نیز تحت تاثیر فلسفه‌ پراگماتیسم ویلیام جیمز است که این فلسفه‌ وسیله شناسائی مردم و عالم(یعنی هستی‌ شناسی)نیست بلکه فلسفه سودگرائی است‌ هر حقیقت را مطابق سود می‌داند حق و عمل‌ یعنی آنچه که وسیله جلب منافع مادی گردد و گرنه حق نیست. بعلاوه این خود برخلاف سیره فطری مربیان‌ دلسوز و انبیاء است الهی که همه آنان بویژه‌ اسلام و قرآن‌که جنبه جهانی و عمومی و جاودانی دارد با سیستم هدایتی خاص خویش‌ همه انسانها و ملتها و نسلها را در هر عصری با نظام صحیح تزکیه و تعلیم و پیراستن و سپس‌ آموزش دادن دعوت و هدایت می‌کند و جالب اینکه در این نظام طبقات مردم و همه‌ دانشمندان و فهمیده‌ها و هم عامی محض و افراد عادی،یکسان جذب می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.