Skip to main content
فهرست مقالات

پرورش خلاقیت در کودکان

نویسنده:

(4 صفحه - از 36 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : کودکان، مربی، سئوالات عادی و غیر عادی، ارزشیابی، پرورش خلاقیت در کودکان، دستمالی، عقاید، فکر، احترام، کنجکاوی کودک

خلاصه ماشینی:

"این نکته را باید در نظر داشت که اگر آمادگی‌ قبلی برای احترام به عقاید و افکار غیر عادی‌ نداریم نباید بروز و ظهور آن افکار را تشویق‌ کنیم زیرا بی‌اعتنائی نسبت به اینگونه عقاید ضررش بیشتر از آن است که ابراز نشود. وظیفه والدین و مریان این‌ است که این قابلیت را زنده نگهدارند و بگذارند که گاهی اوقات کودکان مطابق ذوق و سلیقه خودشان اشیاء و امور را کشف کنند مراقبتها و دخالتهای زیاده از حد بزرگترها در جزء جزء زندگی و رفتار کودکان قابلیت یادگیری‌ مبتکرانه آنها را تضعیف می‌نماید و اگر ادامه‌ باید آنرا از بین میبرد. مربی باید از خود سئوال کند که آیا آموزش او تا آنجا که‌ ممکن است غیر مستقیم بوده است؟آیا به‌ ابتکارات و یادگیریهای مبتکرانه میدان داده‌ شده است؟آیا به کودکان کمک کرده است تا خودشان مجهولات را معلوم کنند و به حل‌ مشکلات نائل آیند؟بهتر است که در یک ساعت‌ درس معلم به شاگردان کمتر بیاموزد و به آنها اجازه دهد که قسمت بیشتری از وقت کلاس را برای خودآموزی ابتکاری و فکر کردن خلاق‌ در مورد آنچه توسط معلم آموخته شده است‌ مصرف نمایند. نکته حساس‌ دیگر اینکه تقویت‌کننده باید درست بهمان‌ مقدار لازم به تاءیید و تقویت بپردازد همانطور که‌ زیاده‌روی در آن زیان‌آور است از میزان واقعی‌ هم کمتر تقویت کردن باعث دلسردگی و نا -امیدی میگردد علی علیه السلام میفرماید آنکه‌ کمتر از میزان لازم دیگران را تقویت میکند یا باید انسان عاجز و ناتوانی باشد که نتواند حقایق را ابراز نماید و یا اینکه این قدرت‌ را دارا میباشد ولی حسادت و رشک مجال‌ اظهار حقایق را باو نمیدهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.