خلاصه ماشینی:
"ولی باید بگوئیم:وقتی ما از جسم و بدن در تربیت از نظر اسلام گفتگو میکنیم تنها عضلات و حواس و امثال آنها موردنظر نیست،بلکه علاوه بر آنها تمام قوای حیاتی و زیست که از جسم و بدن منبعث میشود و در روان اثر میگذارد،منظور است.
چون نمیتوانیم از یک جنبش جسمانی بحث کنیم که از حد و مرز روان خارج باشد شنیدن،دیدن،چشیدن بوئیدن،بسودن،مربوط به حواس جسمانی است،ولی جدای از روان،نمیتوانند انجام وظیفه نمایند،و نمیتوان از این حواس بطور مستقل بحث نمود جز آنکه از ترکیب فیزیولوژی آنها نیز سخن گوئیم،ولی وقتی ما از این حواس در مجال و عرصهء زندگی،گفتگو میکنیم از آن جهت است که هدفی را در نظر داریم،و آن عبارت است از اثر خاص روانی،که از طریق استخدام این حواس،عائد ما میگردد:دیدن بدون عبرت، و شنیدن بدون تدبر،و چشیدن و بوئیدن و بسودن بدون انعکاسی از آنها در محیط روان،ارزشی ندارد."