Skip to main content
فهرست مقالات

هوش و عقب ماندگیهای آن

نویسنده:

(3 صفحه - از 57 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : هوش، عقب‌ماندگی، الگوی عملیات هوشی گلیفورد، گلیفورد، ذهنی، کودکان، تربیت کودکان عقب‌مانده ذهنی، پیاژه، ایتارد، هوش و عقب‌ماندگیهای

خلاصه ماشینی: "در واقع ایتارد بر این باور بود که‌ همه انسانها بالقوه با ذهن(هوش)یکسان‌ متولد میشوند و آنهائیکه بعدها از خود برجستگی‌ خاص هوش نشان میدهند کسانی هستند که در سالهای اولیه رشد خود تجارب فوق العاده‌ای‌ اندوخته‌اند. در این رابطه،سگن همانند ایتارد اعتقاد داشت که همه افراد بهنگام تولد دارای ظرفیت‌ رشد ذهنی(هوشی)مساوی هستند،اما اعصابی که مسئولیت انتقال پیامهای حسی را به‌ مغز دارند در بعضی از افراد مختل یا معیوب‌ هستند بنحوی که مانع انتقال موثر تجارب‌ مختلف محیطی به ذهن می‌شوند. در واقع ایتارد و سگن بیش از آنکه به‌ ماهیت هوش بپردازند بیشتر متوجه شرح‌ و توجیه این مسئله بوده‌اند که چرا کودکانیکه‌ ظاهرا با ظرفیت ذهنی مساوی متولد شده‌اند با توان هوشی یکسانی رشد نکرده‌اند. اسپرمن با اینکه با وجود یک عامل عمومی در تمامی‌ فعالیت‌های ذهنی بنام هوش موافق بود، علاوه بر این معتقد بود که افراد مختلف دارای‌ انواع خاصی از هوش می‌باشند بعبارت دیگر اضافه بر عامل مشترک یا عمومی هوش عوامل‌ اختصاصی دیگر نیز که هریک مخصوص فعالیت‌ ویژه‌ای هستند وجود دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.