Skip to main content
فهرست مقالات

دیدگاهی تازه در براورد «نهادهای سیاسی اسلام»

نویسنده:

(3 صفحه - از 22 تا 24)

خلاصه ماشینی:

"هیچ یک از دو دسته آیات مذکور شامل مسائل اجتماعی که حل آنها به عهدهء خود مردم است، نمی‌شود و به اصطلاح علمی از این گونه مسائل انصراف دارد، در نتیجه اعتبار رأی اکثریت یک اصل جهانی و عقلایی است‌ که اسلام آنرا امضا کرده است. روی همین مبنی از عقد(ولایت)که بین مردم و رهبر منعقد می‌شود و از تعهداتی که طرفین می‌کنند حقوقی متولد می‌شود که رعایت آن حقوق برطرفین لازم است و ما برای‌ تأیید این مطلب چند نمونه از سخنان حضرت امیر ع که دربارهء حقوق طرفینی است در اینجا می‌آوریم:[خداوند بواسطهء ولایت امر شما برای من حقی بر شما قرارداد،و برای شما نیز بر من حقی قرار داده است مثل حقی که برای من‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر شماست... ماوردی در الاحکام السلطانیه می‌گوید «برخی از علمای عراق،رهبری ولایت را بدون انعقاد عقد بیعت روا دانسته‌اند و گفته‌اند که مردم ولایت و امامت را به‌ وجود نمی‌آورند چون مقصود تمیز دادن و شناخت رهبر است‌ و رهبر خود به این صفت شناخته می‌شود،لکن جمهور فقها متکلمین عقیده دارند که امامت و رهبری برقرار نمی‌شود مگر به انتخاب و رضایت اهل اختیار(انتخاب کنندگان). ولایت انشایی-طبق نظر مؤلف محترم-یک‌ عقد و قرارداد است بین مردم و ولی فقیه که از طریق بیعت‌ اکثریت با رهبر به عمل می‌آید. مدرک این تعیین در سخنان علی علیه‌السلام یافت‌ می‌شود که به مأموران خود فرمود:فانکم خزان الرعیه و وکلاء الامة و سفراء الائمة(نهج‌البلاغه فیض،نامه 15)و این است‌ معنای سخن امام خمینی که مکرر گفته‌اند:«اصل ملت‌ است»،«من یکایک مردم را رهبر خود می‌دانم»(ص 031) ولایت انشایی یک نوع وکالت سیاسی است از طرف مردم‌ برای حکومت بر همان مردم."

صفحه:
از 22 تا 24