Skip to main content
فهرست مقالات

مقدمه ای بر تربیت اجتماعی در اسلام

نویسنده:

(6 صفحه - از 28 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : اسلام، اجتماعی، نماز، عبادات، نماز جمعه، تربیت اجتماعی در اسلام، جماعت، نماز جماعت، روزه، خدا، احکام، انسان، خداوند، نماز جماعت و اجتماع حج، سیاسی، امت، تربیت اجتماعی و عبادات جمعی، حج، وجه، جمعه نسبت به نماز جماعت، حیات اجتماعی امت اسلام، روشهای تربیت اجتماعی اسلام، نماز جمعه نسبت به نماز، کعبه، نفس، عبادات اسلامی، هدایت، عبادات اسلامی صبغهء اجتماعی، اسلام نماز جمعه، واجب

خلاصه ماشینی: "به نظر می‌رسد اسلام‌ در پی آن است که مسلمان با اجرای این‌گونه احکام‌ عملی با توجه به فضای جمعی که در میان مسلمین به‌ وجود می‌آید،در عین حال که با قصد تقرب و نیت‌ خالص برای خدا در عبادات،استقلال و فردیت خود را حفظ می‌کند،در یک فضای جمعی نیز داخل شود و روحیهء اجتماعی در وی رشد یابد و دارابودن‌ پشتوانه‌ای اجتماعی-روانی را احساس کند که بر طریق راستین اسلام بماند و بدین ترتیب هم سعادت‌ فردی خود را تأمین سازد و هم به تداوم حیات‌ اجتماعی جامعه به سهم خود مدد برساند. علامه محمد حسین طباطبائی(ره)در مورد قبله و نقش آن در تربیت فردی و اجتماعی مطلبی‌ دارد:"اسلام برای مجسم‌ساختن توجه قلبی در عبادات بدنی‌"کعبه‌"را قبلهء مسلمانان قرار داده،توجه‌ قلبی دائمی را به خانه خدا جلب کرده و لازمهء آن این‌ است که انسان خدای خود را در هیچ حال،خلوت‌ و جلوت،ایستادن و نشستن،خواب و بیداری،عبادت‌ و طاعت و... ایجاد این فضای اجتماعی و تلفیق‌شده‌ در یک فضای معنوی مقدس که مخصوص این ایام‌ و حالات انسان روزه‌دار است،این عبادت را به یک‌ دورهء تربیتی و آموزشی جامع تبدیل کرده است،زیرا از یک طرف نفس انسانی را مهذب می‌کند،از انحرافها و کژیها به اعتدال می‌کشاند و راه تربیت‌ خویشتن را در بقیهء ایام سال می‌آموزد و از طرف‌ دیگر اگر به معنای واقعی انجام شود فرد را با جماعت‌ مسلمین پیوند می‌زند و عملا جریان تعاون را در میان‌ مردم قوا می‌بخشد،زیرا احساس همدردی‌ و مشارکت در حل مشکلات و مصائب اجتماع‌ و خانواده‌های درگیر با مشکل را چه از جنبهء اقتصادی و چه غیر آن برمی‌انگیزد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.