Skip to main content
فهرست مقالات

آشنایی اولیاء و مربیان با هنر خوشنویسی

نویسنده:

(5 صفحه - از 48 تا 52)

کلید واژه های ماشینی : خوشنویسی، هنر، مربیان با هنر خوشنویسی، خط، آشنایی اولیاء و مربیان، دانش‌آموز، نمک یددار، قلم، تمرین، هنرجو

خلاصه ماشینی:

"اهمیت یادگیری خط برای دانش‌آموزان نگارندهء این سطور ضمن تدریس هنر در مدارس و انجام تحقیقات تجربی به این نتیجه‌ رسیده است که اصولا دانش‌آموزانی که از نوعی ذوق هنری نسبت به سایر همکلاسیهای‌ خود برخوردار هستند به همان اندازه از اعتماد به نفس بیشتری نیز بهره‌مندند. حال چگونه باید دانش‌آموز را در جهت‌ درست و سهل‌خوانی از یک‌سو و زیبانویسی و به عبارتی خوش‌خطی از سوی دیگر رهنمون‌ شویم؟ در هنرهای بصری و تجسمی که‌ خوشنویسی نیز از آن شمار است،مهمترین‌ عامل برای یادگیری نگاه‌کردن به الگوی‌ مناسب است. سهولت مشق نظری و نگاه‌کردن‌ به خط نیکو در این است که چنانچه الگوی‌ مناسب در دسترس باشد،در همه‌جا و همه‌ وقت قابل انجام است؛اما نکتهء بسیار مهم این‌ است که بعد از مشق نظری هنرجو باید اقدام به‌ نوشتن کند. یکی از موانع اساسی که دانش‌آموزان را در هنگام مشق‌ قلمی از پیشرفت باز می‌دارد این است که آنها در موقع تمرین،زاویه‌ای مستقیم بین چشم، کاغذ مشق و سرمشق به وجود نمی‌آورند و این‌ ایراد اساسی در خیلی از موارد از نگاه مربیان‌ هنری نیز پوشیده می‌ماند. حال چنانچه این‌ موارد بسیار اساسی در نظر گرفته شود می‌توان‌ انتظار داشت که دانش‌آموز مستعد با وجود ابزاری مناسب یعنی الگو و سرمشق استاندارد، مشق نظری،مشق قلمی و رعایت نکات تعلیمی‌ همراه با مراقبت اولیاء و مربیان،در مدت‌ کوتاهی(6 تا 21 ماه)مسیر یادگیری را هموار ساخته،در جهت خوش‌خطی و زیبانویسی‌ پیشرفت کند. این امر بدان‌ دلیل است که اصولا قبل از تمرین خط، دانش‌آموز یا هنرجو با خودکار و مداد به کار نوشتن می‌پرداخته،اما در حال حاضر می‌خواهد با قلم و خودنویس بنویسد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.