خلاصه ماشینی:
"اما آنچه برای خوانندهء متوسط الحال-یعنی کسی که شخصا آشنایی مستقیم با متون ادبیات عربی و فارسی و فرهنگ ایران و اسلام ندارد-بسیار مفید است،بخش«تأثیر پیشینیان بر حافظ»است(04/1 به بعد)در اینجا و نیز سرتاسر کتاب،نویسندهء متتبع،به اکثر استقبالهای حافظ از اشعار پیشینیان و نیز به اقتباس مضمون و معنا و اتخاذ تعبیرات و ترکیبات اشاره میکند و این آرزویی بوده که سالها اهل تحقیق در دل داشتند.
برای خواننده اطمینان بخش خواهد بود که مؤلف سختکوش و پرحوصله معنای لغات و تعبیرات معمولی را هم از فرهنگها نقل میکند،و نیز در تفسیر و شرح ابیات حتی احتمالات بعید را مطرح و نقل کرده است به طوری که حتی گاه زائد به نظر میرسد،مثلا کمتر کسی است که این بیت حافظ را به صورت زیر بخواند: خیال،حوصلهء بحر میپزد هیهات چههاست در سر این قطرهء محالاندیش اما چون مؤلف برخورده است که کسانی شعر را چنان میخوانند ناچار به رد این قرائت شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) گاه یکیاز صنایع شعری که در فن بدیع اسم خاصی دارد برای رعایت اصطلاح روز عنوان تازهای یافته،مثلا التزام یک حرف در بیتی(067/2،538/2،358/2)که طبق نظر آقای احمد سمیعی،«واجآرایی»نامیده شده همان«لزوم مالایلزم»است،مثل تکرار«سین»در این بیت: ندانم از چه سبب رنگ آشنایی نیست سهی قدان سیه چشم سر و بالا را یا تکرار«شین»در این بیت که صدای آب2را تداعی میکند: کشتی نشستگانیم ای باد شرطه برخیز باشد که باز بینیم دیدار آشنا را در اینجا بد نیست اشاره کنم که ابنفارض شاعر عارف معروف نیز به این«صنعت»علاقه داشته و گاه در یک بیت حرف بخصوصی را چند بار تکرار میکند."