Skip to main content
فهرست مقالات

احتجاجات و سؤالات و توضیحات

(1 صفحه - از 235 تا 235)

کلید واژه های ماشینی : احتجاجات، حکیم، پارت، احمد بن عین بردعی، بردعه، فقهای حنفی، عین بردعی، حدس، توضیحات، مقصود مولانا، پهلو و پهلو، ضم، صفت حکیم سنائی، دکتر باستانی پاریزی، بن اعین بردعی، باده، الفاظی، حکیم سنائی توجه، جناب آقای دکتر باستانی، الفاظ حکیم برده‌ای سر، طهران، احمد بن اعین، واردات معنعن‌نویسان، حکیم مجذوپ حق، حکیم مستوری، بردع و بردعه، مضمون مصرع دوم، مقالهء ممتع، حق، دکتر رجائی

خلاصه ماشینی: "» لازم بذکر است که«حکیم برده‌ای»ربطی به بردعه ندارد و هیچ جای تاکنون دیده‌ نشده است«بردع و بردعه»را«برده»نوشته باشند تا منسوب آن«برده‌ای»بشود همچنین‌ با هیچ صورتی موافق قواعد و موازین موجود«پرثوه و پارت»و حتی صورت‌های«پهلو و پهلو»قابل تبدیل به««بردعه»نیست. بعلاوه مولوی می‌فرماید: بشنو الفاظ حکیم برده‌ای‌ سر همانجا نه که باده خورده‌ای پس باید از«حکیم برده‌ای»یا بقول جناب باستانی«بردعی»الفاظی برابر یا در حد مضمون مصرع دوم در دست باشد که خلاف آنرا خود در صفحه 33 بدین‌گونه مرقوم‌ داشته‌اند:«آیا امکان دارد مقصود مولانا«احمد بن عین بردعی»از فقهای حنفی بوده‌ باشد که از ابو الحسن کرخی فقه فرا گرفت و در وقعهء قرامطه در راه مکه کشته شد؟»مردی‌ فقیه حنفی چگونه ممکن است الفاظی مانند:«سر همانجا نه که باده خورده‌ای»بگوید؟ *** مقصود مولانا از«حکیم برده‌ای»سنائی غزنوی است و به مضمون مصرع دوم از حکیم‌ سنائی توجه دارد که در حدیقة الحقیقه فرموده است: برمدار از مقام هستی پی‌ سر همانجا بنه که خوردی می صفت حکیم سنائی را برخی«برده‌ای»با ضم اول دانسته‌اند که باین ترتیب«حکیم‌ برده‌ای»معنی«حکیم مجذوپ حق»دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.