Skip to main content
فهرست مقالات

مقام انسان در عرفان ایرانی

نویسنده:

(5 صفحه - از 147 تا 151)

کلید واژه های ماشینی : انسان، مقام انسان در عرفان ایرانی، عارفان، بی‌نهایت، انسان معاصر، فرهنگ، تکامل، انسان کامل، ذات، مادی

خلاصه ماشینی:

"راستی هم‌چنین است انسان معاصر هنوز نخستین دانه‌های این چینه را برچیده و در راه رسیدن‌ به ستارگان دیگر تلاش می‌کند ببیند چه زیبا گفته،در خطاب به انسان: ای مرغ عجب!ستارگان چینهء تست‌ در روز الست عهد دیرینهء تست‌ گر جام جهان‌نمای می‌جویی تو در صندوقی نهاده در سینهء تست‌11 و این نکته را که انسان چیزی نیست مگر آنچه خود در خویش می‌آفریند کمال الدین‌ عبد الرزاق کاشانی در تعریفی که از«انسان کامل»می‌آورد بدین‌گونه توضیح می‌دهد که‌ «هو ظرف احواله و صفاته و افعاله»[او-انسان کامل-که به عنوان«صاحب روزگار» از او تعبیر می‌کند-ظرفیتی است از برای حالات و صفات و افعالش‌]یعنی در حقیقت تکیه‌ و تأکیدش بر محتوای این ظرف که همان چیزی است که انسان را می‌سازد و بی‌نهایت است‌ و مرزناپذیر. «اگر از نظری،این دایره به پایان می‌رسد،اما ذات آدمی در حرکت به سوی‌ تکامل باز نمی‌ماند و باید از مولوی شنید که خطاب به انسان می‌گوید،از مرحلهء خاک تا حد«بشر»شهرها و شهرها گشته‌ای در میان راه نخواهی ماند هنوز تا«انسان کامل»را باقی است: از حد خاک تا بشر چند هزار منزل است‌ شهر به شهر بردمت بر سر ره نمانمت‌14 همان نکته‌ای که سارتر دربارهء آن می‌گوید:«کلیتی در بشر هست که پیوسته درحال‌ ایجاد است»15و این فرضیه تکامل انسان به گونه‌ای که مولانا بهترین مفسر و طراح‌ آن بشمار می‌رود خود یکی از فصول شیرین نظریات متفکران ایرانی در باب انسان است و ما در اینجا از توضیح در باب آن چشم‌پوشی می‌کنیم تا فرصت دیگر."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.