Skip to main content
فهرست مقالات

مقام انسان در عرفان ایرانی

نویسنده:

(5 صفحه - از 147 تا 151)

کلید واژه های ماشینی : انسان ،مقام انسان در عرفان ایرانی ،عارفان ،بی‌نهایت ،انسان معاصر ،فرهنگ ،تکامل ،انسان کامل ،ذات ،مادی ،اراده ،سخن ،کمال ،اسلامی ،قدیم ،اصالت وجود ،عقل ،کاینات ،فرهنگ ایرانی ،عارفان ایرانی مرحلهء کمال‌یافتگی بشر ،ماهیت ،مقام انسان در فرهنگ ایرانی ،مقام انسان در کائنات ،حوزهء ،آفرینش انسان ،حوزهء فرهنگ عرفانی ،کتاب ،جهان ،عرفان و فرهنگ ایرانی ،انسان مرحلهء کمال آفرینش

خلاصه ماشینی:

"راستی هم‌چنین است انسان معاصر هنوز نخستین دانه‌های این چینه را برچیده و در راه رسیدن‌ به ستارگان دیگر تلاش می‌کند ببیند چه زیبا گفته،در خطاب به انسان: ای مرغ عجب!ستارگان چینهء تست‌ در روز الست عهد دیرینهء تست‌ گر جام جهان‌نمای می‌جویی تو در صندوقی نهاده در سینهء تست‌11 و این نکته را که انسان چیزی نیست مگر آنچه خود در خویش می‌آفریند کمال الدین‌ عبد الرزاق کاشانی در تعریفی که از«انسان کامل»می‌آورد بدین‌گونه توضیح می‌دهد که‌ «هو ظرف احواله و صفاته و افعاله»[او-انسان کامل-که به عنوان«صاحب روزگار» از او تعبیر می‌کند-ظرفیتی است از برای حالات و صفات و افعالش‌]یعنی در حقیقت تکیه‌ و تأکیدش بر محتوای این ظرف که همان چیزی است که انسان را می‌سازد و بی‌نهایت است‌ و مرزناپذیر. «اگر از نظری،این دایره به پایان می‌رسد،اما ذات آدمی در حرکت به سوی‌ تکامل باز نمی‌ماند و باید از مولوی شنید که خطاب به انسان می‌گوید،از مرحلهء خاک تا حد«بشر»شهرها و شهرها گشته‌ای در میان راه نخواهی ماند هنوز تا«انسان کامل»را باقی است: از حد خاک تا بشر چند هزار منزل است‌ شهر به شهر بردمت بر سر ره نمانمت‌14 همان نکته‌ای که سارتر دربارهء آن می‌گوید:«کلیتی در بشر هست که پیوسته درحال‌ ایجاد است»15و این فرضیه تکامل انسان به گونه‌ای که مولانا بهترین مفسر و طراح‌ آن بشمار می‌رود خود یکی از فصول شیرین نظریات متفکران ایرانی در باب انسان است و ما در اینجا از توضیح در باب آن چشم‌پوشی می‌کنیم تا فرصت دیگر."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.