Skip to main content
فهرست مقالات

شعر و شراب

نویسنده:

(10 صفحه - از 44 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : شراب، شعر، شاعر، هوس، مستی، شعر و شراب، زندگی، باده، عشق، ذوق

خلاصه ماشینی:

"از نظامی و این دسته از گویندگان که بگذریم،اصولا پاره‌ای از شاعران بزرگ‌ همچون ناصر خسرو و سنائی و خاقانی و عارفان نام‌آوری مانند بشر حافی و احمد جام و دیگران بوده‌اند که راه مسجد و خانقاه را از خرابات آغاز کرده و در واقع از خانهء خمار به خانهء خدا افتاده و از صحبت ساقی به مجلس وعظ و تذکیر شتافته‌اند،اینان،روزهای‌ جوانی را به پای ساقی و باده در باخته و آن‌چه خواسته‌اند از خوشی‌ها و شادخواری‌ها کام برگرفته‌اند اما سرانجام در برابر غوغای درون،که یافتی برتر می‌جست،سرنهادند و ترک شاهد و ساغر گفتند و شیفته‌وار رازگشای عالم معنی شدند،پس از آن همه بیدردی‌ها دردی درون سوز،شعلهء عشق از جانشان برانگیخت،آن‌گاه شوریدگی و سرمستی دیگری‌ آغاز نهادند و سخن را چاشنی قوی‌تری از شور و حال بخشیدند آیا همین روندگان وادی‌ سلوک و پرهیز نبودند که به یاد آن سرمستی‌های گذشته،معانی بلند عرفانی را در کسوتی‌ شراب و اصطلاحات مربوط به آن در ادبیات عرفانی سهمی بزرگ دارد،عارفان ما،با بی‌پروائی،این تعبیرات را گرفتند و دقایق و رموز لطیف عرفانی را با آن آراستند،عرفان‌ و تصوف با آن‌که ذوق‌انگیزترین معانی را در اختیار داشته‌اند و روح را آزادانه در وادی‌ سیر و سلوک به عوالم برتر کشانده‌اند،گویا،بی‌این بادهء حالت بخش باز چیزی کم داشته‌اند، به همین جهت نه تنها رند لاابالی می‌پرست از باده دم می‌زند بلکه زاهد زنده دل حق‌پرست‌ هم اشارات و کنایات عرفانی را با آن آرایش می‌دهد،ظاهرا زهد و عرفان درین لباس‌ عاریتی مقبول‌تر و دوست داشتنی‌تر جلوه کرده که صوفیه یا گویندگان عارف مسلک،دامنهء تعبیرات خود را-که گاه خالی از ابهام و ایهامی نیست-با وام گرفتن از آن وسعت‌ بخشیده‌اند و بالاخره حافظ گفته است: گر پیر مغان مرشد ما شد چه تفاوت‌ در هیچ سری نیست که سری ز خدا نیست(*) (*)-مآخذ این مقالهء لطیف در دو صفحه بود و حذف شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.