Skip to main content
فهرست مقالات

بازاریابی خدمات اطلاعاتی در مراکز اطلاع رسانی

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 69 تا 88)

کلیدواژه ها :

بازاریابی ،مراکز اطلاع‌رسانی ،خدمات اطلاع‌رسانی

کلید واژه های ماشینی : بازاریابی خدمات اطلاعاتی، بازاریابی، بازار، خدمات اطلاعاتی در مراکز اطلاع‌رسانی، مراکز اطلاع‌رسانی، خدمات، زمینه بازاریابی خدمات اطلاعاتی، بازاریابی خدمات اطلاعاتی هدف، بازاریابی خدمات اطلاعاتی تعیین، خدمات اطلاعاتی هدف اصلی

دو مفهوم عام بازاریابی فرایند سازماندهی شده‌ای از برنامه‌ریزی‌ها، اجرای طرح‌ها،قیمت‌گذاری،ترویج و اشاعهء ایده‌ها،و تولیدات و خدمات‌ برای حصول به رضایت فردی و سازمانی است.مراکز اطلاع‌رسانی‌ نیز با توجه به اینکه برای دست‌یابی به اهداف خود ناگزیر از سازماندهی خدمات اطلاعاتی و ارائه آنها به استفاده‌کنندگان بالفعل‌ هستند،باید از الگوها و تجارب موجود در زمینهء بازاریابی کمک‌ بگیرند.این‌گونه مراکز باید ضمن معرفی خدمات و محصولات و توصیف آنها به فکر دست‌یابی به بازارهای هدف شناسایی‌ نیازهای آنها نیز باشند.اما باید این مطلب را نیز یادآور شد که دیدگاه‌ موجود در زمینه بازاریابی خدمات اطلاعاتی با آنچه که در بازاریابی‌ فروش مطرح است،تفاوت‌هایی دارد.در واقع،در بازاریابی خدمات‌ اطلاعاتی هدف اصلی رفع نیازهای استفاده‌کنندگان(مشتریان)است‌ که این کار پس از شناسایی و آگاهی از نیازهای اطلاعاتی آنها صورت‌ می‌گیرد.بنابراین لازم است با بهره‌گیری از تجربیات موجود در زمینهء بازاریابی و پذیرش چارچوب‌های اصلی آن،عوامل مؤثر و عناصر اصلی در بازاریابی خدمات اطلاعاتی تعیین و سپس به تدوین طرح‌ بازاریابی و شیوه‌های معرفی خدمات و محصولات پرداخته شود.

خلاصه ماشینی:

"خدمات و محصولات اطلاعاتی فراهم آمده باید در راستای رفع نیازهای استفاده‌کنندگان و باید در فرایند بازاریابی و برآورد نیازهای استفاده‌کنندگان و تأمین آنها مشارکت داشته باشیم. به این امر نیز باید توجه کرد که فرایند بازاریابی به خودی خود محقق نمی‌شود مگر اینکه از برگرفته از بازاریابی تجاری است باید در فرایند بازاریابی خدمات اطلاعاتی جایگاه خود را مراکز اطلاع‌رسانی به تشریح عوامل و عناصر مؤثر در بازاریابی خدمات اطلاعاتی پرداخته‌ با شناخت مراجعان و نیازهای آنها خدمات اطلاعاتی مناسب در اختیارشان قرار می‌گیرد و اهمیت بازاریابی خدمات اطلاعاتی برای مراکز اطلاع‌رسانی قبل از شروع برای توسعه برنامه بازاریابی نیز لازم است عوامل دخیل در آن به‌ علاوه بر این لازم است مراکز اطلاع‌رسانی همواره محیط پیرامون را نیز از هدف از ارائه خدمات اطلاعاتی در مراکز اطلاع‌رسانی رفع نیازهای کاربران است که از توسعه و ترویج این‌گونه خدمات به مباحث مطرح در این زمینه اهمیت لازم داده شود. لازم است ضمن رعایت اصول بازاریابی و ارتقاء خدمات و شناخت جامعه استفاده‌کننده از *چه کسانی قرار است از این محصولات و خدمات استفاده کنند؟(جستین،2002، زمینه ترویج خدمات مرکز اطلاع‌رسانی باید پرسش‌هایی را به شرح زیر از خود بپرسد: به همان اندازه که شناخت جامعهء استفاده‌کننده برای تعیین خدمات مورد نیاز آنها هم‌چنین باید در پی این مسئله بود که چه چیزهایی برای بازاری که قرار است خدمات به‌ رسیدن به این امر وابسته به شناخت جامعه استفاده‌کننده و نیازها و خواسته‌های آنان است،که این امر از طریق بازاریابی خدمات اطلاعاتی محقق‌ نیازمند معرفی و توسعه خدمات اطلاعاتی است که راهبردهای خاصی باید در این‌"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.