Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش و شبه آموزش

سخنران:

(6 صفحه - از 75 تا 80)

کلید واژه های ماشینی : آموزش، اجتماع، انسان، نسل، آموزش و شبه آموزش، طبیعت، پرورش، تعادل، جسم و روح، زندگی

خلاصه ماشینی: "باز ملاحظه می‌فرمایید که تقریبا ما در آموزش و پرورش با سه امر روبرو هستیم: نخست در ارتباط با خودمان،یعنی نفس انسان که این انسان چه موجودی بشود،این‌ مسئلهء چه موجودی شدن بسیار وسیع است،طبیعی است که هرکسی به عنوان انسان،نگران‌ خوشبختی خودش هست. این‌ موضوع برمی‌گردد به این اصل که خود وضع خاص انسان-کوتاه بودن زندگی،اوضاع و احوال کلی که انسان در آن رشد می‌کند-ایجاب می‌کند که ما از طریق همین آموزش و پرورش‌ برای جبران این کوتاه بودن زندگی و به منظور ایجاد آنچه که در نظر خودمان سعادت‌ شناخته می‌شود،بتوانیم جانشینهایی ایجاد بکنیم. یعنی،اینکه در تمام شؤون زندگی ما،بعنوان فرد و به‌ عنوان عضو اجتماع آموزش آن چیزی است که با ما هست و بطور خلاصه و ساده باید ما را بپروراند و آماده کند که فردی از اجتماع باشیم که به بهترین نحو این هدف انسانی را برآورده کند،چه در مورد خودمان و در یک دایرهء نزدیکتر،خانواده‌مان،و چه در دایرهء وسیع اجتماعی و بعد در دایرهء وسیع انسانی. در گذشته وقتی نگاه بکنید،به پدربزرگ‌ها یا حتی پدران خود،کسانی که هنوز زنده‌اند ولی عمر درازتری از آنها رفته است،نگاه بکنید می‌بینید که در نزد آنها کم‌وبیش تعادل جسم‌ که پیش آمده و نحوهء خاص زندگی،این تعادل به هم خورده است،منظورم این است که یا پرورش جسم خیلی بیشتر از آنچه باید شده یا فرسایش روح خیلی بیشتر از آنچه باید:و امر آموزش مختل شده. منظورم این است که آموزش جدید در ایران اول خیلی اهمیت داد به موضوع‌ نشستن و خواندن و نوشتن و تکلیف انجام دادن و سر هم کردن و این چیزها،بدن اینکه توجه‌ بکند به آن جنبهء دیگرش که مثل دو سر خورجین که باید متعادل باشند تا بار به منزل برسد، ضرورت داشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.