Skip to main content
فهرست مقالات

شرحی بر نمایشنامه سی مرغ و سیمرغ

نویسنده:

(7 صفحه - از 338 تا 344)

کلید واژه های ماشینی : عطار، سلیمان، سی‌مرغ، منطق‌الطیر، منطق، عرب، توحید عددی، سامی، توحید اشراقی، خدا

خلاصه ماشینی:

"مرکز جغرافیائی این کشور نام«سبا»را در میان شبه‌جزیره بصورت یک منبع نور و علوم یقینی درآورده بود،تا آنجا که در ضمن افسانهء زناشوئی ملکهء سبا با پادشاه یهود فلسطین‌ که در میان سامیان شهرت داشته و خود نشانی از آمیزش دو فرهنگ آریائی و سامی است‌ می‌بینیم که هدهد به سلیمان می‌گوید:«من از سوی مهر پرستان کشور سبا برای تو یقین‌ آورده‌ام-قرآن 27:22-24». 7-گنوسیزم ایرانیان و تستن عربها:در سه قرن نخستین اسلام که حکومت‌ به دست اشراف ایلات عرب می‌بود،خداشناسی سامیان شمال مذهب رسمی خلفا قرار گرفت‌ و از این روی توحید عددی مذهب اصیل اسلام شناخته شد و«سنت و جماعت»نام گرفت،خدا شناسی گنوستیک(توحید اشراقی)که جهان‌بینی توده‌های مردم در کشورهای واقع در مشرق فرات(که به دست عربها گشوده شده بود)بشمار می‌رفت،با اینکه در قرآن نیز کاملا منعکس می‌باشد. در آغاز سدهء سوم که شمشیر عربها به غلاف رفته بود،خلفا خواستند بحای آن،در برابر گنوسیزم ایرانی یک تکیه‌گاه ایده‌ولژیک بسازند،ایشان در این راه از پسر عموهای‌ سریانی خود استفاده کرده با همهء مخالفتهای سنیان سلفی به نوعی ترجمهء فلسفهء مشاء ارسطو دست زدند،پس علم کلام را همچون تازیانه‌ای به دست متکلمان و فقیهان دربار خلافت دادند که برای دفاع از مذهب رسمی تسنن جدید که جای سلفی را می‌گرفت بکار برند. واژهء«منطق الطیر»نام داستانهائی‌ نیز شده که قهرمانان و بازیگرانش را مرغان تشکیل داده باشند،از این روی سهروردی یک‌ رسالهء خود را که نخستین داستان آن گفتگو در میان موران است«لغت موران»نامیده است‌ و در آغاز رسالهء دیگرش گوید: چون سیمرغ زبان ندارد،من آنرا«صفیر سیمرغ»(بجای منطق سیمرغ)نامیده‌ام‌ از این روی برخی از سرایندگان هندی چنین آثار را«طوطی نامه»یا«هدهد نامه» نامیده‌اند(ذریعه 15:..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.